söndag 24 april 2016

DE KORTA ÖGONBLICKEN och OMBYTLIGHET



Det jag har fått lära mig här i skogen
Är att vara uppmärksam på de kortvariga ögonblickens varande
För dom varar BARA ...just ett ögonblick

Som ljusets alla olika skiftningar,gigantens flygningar,räven
och alla andra vilda djurs plötsliga uppdykande
Som när jag tittar bort en sekund
För att fippla och leta efter kameran eller få hundarna ouppmärksamma
jaa då har stundens ögonblick redan försvunnit
Och jag har missat det helt fantastiska som visade upp sig för mig

Vilka korta ögonblick av upplevelser har då morgonen gett mig

Först var det ju vädret som skiftade från soligt till molnigt..
för att efter en stund

alldeles efter det att jag och hundarna kommit in.. bjuda på hagel och en helgrå himmel

Sen såg jag något borta vid skogskanten,som inte var där igår
Så jag upp med kameran,samtidigt som jag försökte få hundarna att inte se det jag såg
och skrämma iväg dom INNAN jag hann fota
Det var TRANORNA..ett par som brukar spankulera omkring där under åren jag bott här
Det är en lika mysig känsla varje år när de dyker upp

Men när vi var på tillbakavägen fick Biggles syn på dom
och han gick igång med full kraft och drog med sig dom andra två
som inte hade en aning om vad saken gällde
Men skällde ändå
så gick tranorna lugnt omkring..utan att verka bry sig ett dugg

Lite fakta om tranor hittade jag här http://www.jarvzoo.se/trana/
Då jag inte visste HUR länge en trana lever

citat:Tranparen lever i livslånga ”äktenskap”
och häckar år efter år i samma revir.
En trana kan bli 50 år gammal!
De flesta tranor häckar på vidsträckta myrar i nordliga skogsmarker.
Boet läggs direkt på marken på någon tuva i myren
helst med vatten runt omkring så att de är ostörda.
Oftast lägger honan två ägg, som båda föräldrarna ruvar i en månad.
Ungarna lämnar boet redan efter några dygn,
men är flygfärdiga först efter c:a 10 veckor.
Tranorna blir könsmogna vid 4-6 års ålder.slut citat
Då förstår jag varför dom trivs här

Dessutom är Tranor duktiga på att döda ormar
Och symboliskt står dom för VISDOM



Sen hörde jag svanparet högljutt "snacka"

nere vid åns in och ut inflöde till sjön
Och en skogsfågel flög upp
Även om jag som nu ..inte såg den..så kände jag igen den på ljudet
När den skall ta fart och få vind under vingarna...låter den som en skogens bombplan
Det där tunga ljudet
och så har jag sett EN sädesärla
Natten har som vanligt varit kall och lagt en isskorpa över hästarnas vattenhink
Så även Söndagen bjuder på ett ombytlig VÅR väder

Härifrån skogen önskar vi er alla en sinnesmjuk Söndag med livets ögonblick i sällskap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar