lördag 27 augusti 2016

DET SOM KANTAR MIN SKOGSVÄG

Där och när jag har gått efter skogsvägarna
Dom dagar då vädret inte varit som idag..
Det vill säga som nu.. med kraftig blåst och medföljande regnskurar av och till
Då har ett och annat kantat vägen

Såsom fjärilarna som inte flyttar sig förrän jag är riktigt nära

Eller om Sigge hinner se dom före mig och jagar upp dom
MEN ändå flyger dom omkring på låg höjd och nära över oss

Dom är vackra att iaktta..och så får dom mig att fundera
Var tar dom vägen om vintern...lever dom ens då?
Det skall jag ta reda på

Sen har vi det andra som ligger efter vägen ...de vilda djurens olika skithögar
Det är väl inget märkvärdigt att skriva om..joo det tycker jag
För en skit kan berätta mycket för mig,som är bra att veta
Då jag går omkring och inkräktar på deras områden
så berättar "skitarna" för mig ...vilka/vilket djur det är och om djuret alldeles nyss gått förbi
eller för någon dag sedan...

Hundarna däremot...dom uträttar sina behov..bortanför/utanför vägen
Medans dom vilda gör det ibland mitt i eller vid kanten av vägen
då dom vill markera och tala om att det är deras revir och HÄR härskar dom
Så visst är det intressant att se..för då vet jag VEM som har gått förbi

SEN kommer jag till det mer tråkiga
När jag gick ut till ladugården SÅG jag den där den låg
Och förstod genast VEM som varit framme

Det var en liten fladdermus...som Quintuss hade fångat och dödat

Dom flyger omkring nära över mitt huvud i den MÖRKA höstkvällen
Fascinerande djur som jag INTE längre tycker är läskiga eller skrämmande
Utan intressanta att få träffa ..levande då förstås

Härifrån skogen önskar vi er alla en intressant Söndag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar