onsdag 24 augusti 2016

GRUS på GRUS på GRUSLAST


I flera dagar har lastbilar kört förbi..där jag bor
Nästan så jag kan säga..i skytteltrafik

För att hämta och leverera grus till vägreparatörerna som håller på och fixar till Västanfjällsvägen
Tror inte att den går ända fram till Mjösjö-vägen.. det är nog stopp vid Karlsbäck
Men då jag inte kört förbi på ett tag, så vet jag inte HUR det ligger till med den saken
I alla fall så blev det PÅTAGLIGT för mig VARFÖR det är så dyrt att fixa till eller skapa nya vägar
För det åtgår MYCKET grus,som kostar och lastbilarna är dyra i drift
Sen väg-reparatörernas arbete på det..med sina maskiner

Har som inte tänkt på det där MER än blivit lite irriterad ibland
Då jag måst köra förbi ...där dom är igång med något vägarbete
Då skall erkännas... att jag muttrat lite då och då
Men aldrig mer.
För tänk er att måst jobba där du aldrig riktigt kan få jobba ifred
Där bilar passerar stup i kvarten
Trafik som dom måste ta hänsyn till
Jag skulle då inte vilja vara vägbyggare..men tur är det att någon/några vill vara det
Vi borde nog mer.. som bilister/trafikanter..
vara lite mer ödmjuka i vårt sätt att se på vägjobbarna
Det tänker då jag vara..nu när jag till fullo insett vad som krävs
Och vad dom utsätts för och jobbar med
ALLA dessa så viktiga "komponenter" för en vägs tillkomst och reparation

Och så har "NÅGON" stajlat till skogsvägen upp mot Söderå..så FINT det blev

Och kring ån... börjar träd och mark allt mer ikläda sig höstens klädedräkt

Och Biggles "talade" om att det var gott om olika viltdofter i skogen
Några kunde åxå jag känna in
Medans Sigge däremot mest brydde sig om fjärilar och andra små flygfän

Och så vill jag ge en stor eloge till förarna av lastbilarna
som tog så stor hänsyn till oss promenerande vägtrafikanter
Som nu när jag tyckte att det var en bra ide att gå med Jupiter efter vägen
Då det var så många lastbilar i farten skulle det bli en bra träning och det klarar han av hur bra som helst.

Tack säger jag till er förare av särskilt lastbilarna DOM som jag och Jupiter mötte efter vägen

Härifrån skogen önskar jag er alla en utomordentligt härlig Onsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar