söndag 4 september 2016

FYND och HÖSTFÄGRING med SMAK

Nästa Söndag är det sista chansen att fynda i byns lilla "varuhus"
Det vill säga Grannäs loppis..där man kan hitta lite av varje

Som har 50 % på allt som finns där
UTOM på dom GULA REGNKLÄDERNA..som är av en rejäl kvalitet..
det vill säga...såna som står emot regn..även om du är ute lääänge
DET är inte alla regnkläder som gör det ..mer än en kort stund
Fynd gjorde jag

Ett par skor till yngsta barnbarnet för 10 kr

En fin liten tavla för 2,50..en märkeskopp till yngsta dotterns kille för 5 kr
Sen skall man alltid fråga... om det är något man behöver

För då kan Gun eller Christina oftast fixa det

eller Tommy..som i denna stund blev överraskad

Som nu när jag behövde garn av ull till mina tomtar...jaa då fixade dom det
Så med mig hem i påsen hade jag 3 olika gråa garnhärvor..bra va

Efter välutvecklade och goda samtal
Samt lika goda mjukkakor med rosa överdel och strössel på, som Christina bakat
..bullar och havrekakor som Gun bakat
Tommy hade med sig chokladpinnar..såna som var mina favoriter för en herrans massa år sedan
så dom blev jag glad att få återse och bita i

Nu var jag redo för ett besök hem till Sonja ..dit och så Siv åkt
Här lyste Sonjas olika blommor med full lyskraft..wow alltså


En tre meter hög solros

så sällsamt vackert


I växthusen fanns det tomater,gurka,paprika och blåsvarta vindruvor


som vi fick smaka på
En helt annan smak än köpevindruvorna..då Sonjas druvor är RENA
det vill säga fria från all besprutning
Som allt det hon odlar är

I trädgårdslandet växte det grönkål,purjolök,palsternacka..ja allt man kan tänka sig behöva
av olika sorters grönsaker
Taggad blev jag av alla uppbyggliga och trevliga samtal och av alla nyttigheter jag fått se och smaka på
Så när jag kom hem kokade jag LINSSOPPA..efter eget huvud och smak
Där och då jag blandade i potatis,(för tjockleken)palsternacka,morötter,lök,vitlök,tomater och så linser förstås
som jag tog av både grön och röd sort
Sen i med buljong,fänkål,kummin och så lite salt..för det är jag sparsam med
Hmm tror inte att jag glömt något nu
God blev soppan,som gav både smak och värme till kroppen
Så jag kände mig stärkt och vital efter två skålar soppa
Nästa gång skall jag blanda i curry..

Härifrån nyttigheternas och fägringens skog önskar jag er alla ett "värmande avslut på Söndagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar