tisdag 6 september 2016

TVÅ MINUS

MINUS 2 grader var det nu i morse
när jag släppte ut Jupiter

En kyla som hade lagt ett tunt islager över vattenbaljan

och gett gräset en vit-topping

Och Quvintuss ,som alltid brukar ha bråttom ut
låg lugnt kvar när jag öppnar ytterdörren
han som annars alltid brukar komma springande för att följa med mig och hundarna ut
Och som inte brukar bry sig om VAD det är för väder
Men se när kylan dyker upp..då håller katterna sig inne
Sobella väldigt lääänge ..medan Quvintuss inte kan sjå sig lika länge
antar att jaktlusten ansätter honom

Han är ju lite som en mix av hund/katt och människa..i vart fall tror han det själv


Igår räknade jag till 12 fjärilar som höll till på och efter skogsvägen

och så två vackra larver som kröp omkring

Det var nässelfjärilar och sorgmanteln
som liksom påfågelögat och citronfjärilen övervintrar som fullvuxen fjäril.
Ett lämpligt ställe för övervintring är bland barken på ett gammalt träd
en stubbe ,i ett uthus eller i skyddat lingonris
Detta till skillnad från de flesta andra fjärilar som övervintrar som ägg, larv eller puppa
Om detta har jag läst om på Naturhistoriska riksmuseets sida
och på http://ik4-6.blogspot.se/2011/05/vad-gor-fjarilarna-pa-vintern.html

Härifrån skogen önskar jag er alla en tidsvänlig och värmande Tisdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar