torsdag 6 april 2017

VILTDOFT


I TVÅ dagar har mina hundar VÄGRAT att gå efter skogsvägen
Hur jag än lockat..har dom stått kvar
Och sniffat in... den doft dom kände av

Sigge som i vanliga fall alltid är snabb på att lyssna.. när jag ropar
Stod kvar och bara stirrade på mig och vägrade att komma

Biggles däremot.. måste jag oftast ropa på två eller tre gånger
Beroendes på vad han TÄNKT UT att göra

Men att Sigge inte lydde min inkallning var ovanligt

Själv kände jag och så av den starka ,fräna VILTLUKTEN

Men spår är svåra att se i den tidiga morgonen
Då nätterna varit kalla och därför försvårat den saken
då en hård isskorpa lagt sig på marken
som höll/håller även för de större djuren UTAN att lämna några spår

När jag försökt några gånger att locka med mig hundarna
UTAN att lyckas
Tog jag till slut till mig av det hundarna talade om för mig
att djuret dom skyggade för var i närheten
Så vi vände och gick hem
Då det bara är de mer rovlystna djuren som hundarna skyggar för

Till och med Quvintuss..stod en bra stund på bron och vädrade
Innan han gick och la sig på matthögen

Inte heller Jupiter var hågad att gå nära skogsdungen

Det var FÖRST IDAG som hundar,katter och häst betedde sig som vanligt
Uppsluppna och glada att få springa och leka i skogen


Härifrån skogen önskar vi er alla en berikande Torsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar