måndag 22 maj 2017

EN SNABB ÖVERGÅNG

SOMMAREN är HÄR
Det blev en snabb övergång från kyla till VÄRME

Och ISEN den har nu fått ge upp och har lämnat sjön

även åns vatten strömmar nu fritt fram .. på sin väg ner mot sjön

Och det är som träden,marken..bara legat i vänteläge

Inväntande värmen FÖR NU börjat det explodera i naturen
Det gröna börjar nu synas..och växa fram i storlek... mitt framför mina ögon

Som den "åldriga" häggen som står på gården..
Det är otroligt vad naturen kan åstadkomma


Och så har Svalorna dykt upp
Och det verkade som om dom hälsade på mig
För dom satt lugnt kvar och la huvudet på sned
och svarade på mitt "småvisselprat"...
Det är i varje fall vad jag tror och kände

Svanarna simmade i sjöviken ivrigt snackande med varandra

Ett tran- par höll åxå till därnere ALLDELES vid sjökanten
Nu är det liv och rörelse här i skogen

Till och med myggorna och grodorna har dykt upp
Och så den listiga jägaren GÄDDAN som lurpassade på dom
För det var många grodor och även småspigg
Så den hade bara att välja ut ur sjömenyn VAD den ville för stunden äta
Den är som en "krokodil" när den jagar i vattnet

Och i morse före fem såg jag rådjuret ..vid de vildas övergångsställe
De borta vid skogsdungen..
Men när timmerlastbilen körde förbi ...försvann den med språng in till den skyddande skogen
Allt och alla som NU dyker upp i naturen
är som kära gamla "vänner" som jag längtat efter och nu får återse

Det blir en vacker och varm dag i dag åxå
Även om nattens kyla än är kvar i den tidiga morgonen

Härifrån skogen önskar jag er alla en BRA och vänlig start på den nya veckan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar