torsdag 15 juni 2017

SKOLAVSLUTNING och SOMMARLOV

Igår var jag på skolavslutning..

i år var det äldsta barnbarnets tur
Det ÄR något alldeles speciellt med skolavslutningar
Vare sig man VILL eller INTE ..så drar hela känslopaketet igång
Det är många känslor med kraft som väcks upp
Som dom från mina egna skolavslutningar..särskilt dom 8 första
DÅ när vi bodde i Karlstad..för då vandrade skolans alla elever..FINKLÄDDA
till kyrkan med musik i täten och vägen kantades av människor som tittade på
DET var högtidligt,spännande och minnesrikt
Och så när mina tre barn hade sina skolavslutningar..

Så nu när skolbarnen på led och med sång vandrade fram till "arenan"...
där det blev mer sång och så tal.. i STRÅLANDE SOMMARSOL
och så den högtidliga stämningen runt omkring med alla föräldrar och anhöriga
Då tog dom MÄKTIGA känslorna över och tog kommandot
Dom som det är svårt att kontrollera...hålla tillbaka ..tårarna

Och det har INTE med åldern, som så att göra..vilket jag hörde en kvinna sa
som inte kunde hålla tillbaka sina tårar.. att det berodde på
Även om åldern som sån har en betydelse ..genom alla lagrade minnen
Men jag har alltid..
även i yngre dagar haft svårt att hålla tillbaka känslorna på skolavslutningar
Då det ÄR vackert att se alla förväntansfulla och finklädda barn
och så sånger och alla minnen på det..
kan ju få den mest återhållsamma att släppa en tår bakom solglasögonen.

Men egentligen..varför vill vi gömma/inte visa våra känslor
Varför är det så "farligt" att visa att man gråter
Det tänkte jag på..när jag hörde vad kvinnan sa
och när jag tittade mig runt omkring
Och på HUR jag själv tänkte
och hur jag själv försökte hålla tillbaka och gömma det jag kände
som syntes när dom tystlåtet gled nedanför mina kinder
rädda för att synas ..få någon uppmärksamhet

De där tål att tänkas på och komma ihåg.. tills nästa års skolavslutning

Ett härligt,spännande och fritt sommarlov önskar jag mina barnbarn och alla andra barn
Med den här sången som dom sjöng på skolavslutningen och som jag gillar

Härifrån skogen önskar jag er alla en underbar Torsdag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar