söndag 31 december 2017

ÅRETS SISTA DAG



ÅR 2017 sista dag..vad hände DÅ
För det första bjöd morgonen på 18 minusgrader DÅ kl var halv fem
och en stjärnklar himmel som långsamt fylldes på
med det GRÅ molnen...Snö var att vänta
När jag sen gick ut till lilla hagen för att ge hästarna hö
VAD fick jag då se

Jooo söndersliten hag-tråd ..uppryckta plastpålar och några som var avbrutna


Vem hade varit framme

OM inte skogen konung eller drottning ,som tagit sig en tur genom hagen

Så det var till att få tråden på plats igen
Förstår den..i hagen är det upptrampat och en saltsten ligger där och lite spillhö
En bra viloplats för en älg när vi dragit oss in till hus och stall
Kommer den tillbaka...får jag väl fixa till en grind som jag håller öppet om natten
För min såväl som för älgens skull

När vi efter det tog skogsturen hundarna och jag DOFTADE det LJUVLIGT gott
AV gran och kåda.En doft som jämt triggar igång mina minnes sensorer ..
och morfar träder fram..Han som doftade skog..sån skogsman han var

Skogsvägens utsikt har förändrats..nu när skogsmaskinerna är igång
som tar ner alla träd inom averkningsområdet

När vi gått förbi där upp mot Malbergs stugan fick vi syn på spår och spillning av renar
Till hundarnas stora nyfikenhet..och mina ögons nyfikna extra koll
efter andra spår
Nämligen dom som brukar hänga efter renarna ..järven
Men det syntes inte till några sådana SOM tur var

Nu sitter jag här med min kaffekopp och tänker på året som gått i väntan på det NYA
Lite vemodigt känns det att lämna det gamla
Men SAMTIGT väldigt förhoppningsfullt och spännande att få möta det nya

Härifrån skogen på årets sista dag..den som Biggles symboliskt får representera
Önskar jag er alla ett fantastiskt nytt år och en GOD hälsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar