fredag 28 september 2018

DEN UPPLEVELSERIKA och GIVANDE SKOGEN



När hundarna och jag tar turen mot Söderå eller skogsvägen förbi Malbergsstugan
Brukar jag säga till hundarna några meter FÖRE broövergången
Att nu måste vi vara tysta och smyga och dom förstår allvaret och går försiktigt
För vi stannar alltid till på bron i hopp om att få se någon av de simmande vilda
Då vi har träffat på dom där-men inte så ofta
Men tillräckligt många gånger för att veta att dom finns där
Därför stannar vi till för en koll
DÅ såg jag att det var vågor på vattnet i ån mot sjösidan till
Medans det var alldeles lugnt och stilla på andra sidan
Så vi hade tydligen skrämt iväg någon djur ..vi stod still en stund OM utifall
Och det lönade sig, men det går snabbt när det väl bär till
Så man hinner inte mixtra mycket eller någon stund alls med kameran
Innan den häftiga synen och upplevelsen är/var förbi
Men KÄNSLAN den stannade kvar av vårt möte

(nere till vänster i bild finns djuret
men ni måste förstora bilden för att kunna se det jag med blixtens hastighet hann ta
innan den försvann och vattnet åter låg lugnt och stilla

Av sättet att röra sig på Då den var snabb, kvick i vändningarna FULL fart på
Funderade jag på om det var den sorglösa uttern
Men så tyckte jag den var för liten för det Så kanske var det en mink
av smidighetens lätthets rörelse drogs mina tankar dit
Bävern är ju som mer allvarsam och inriktad på arbete
och rör sig därför mer med bestämda simtag

Härifrån den givande skogen önskar jag er alla en sinnesmjuk och upplevelserik Fredag och helg



"Skillnaden mellan utter, mink och bäver
Den största skillnaden mellan arterna är kroppsstorleken och -form
men även födan. Uttern och minken är rovdjur
och äter bland annat fisk, grodor och kräftor. Bävern är vegeterian och äter kvistar och grenar."
slut citat HÄR finns mer att läsa
http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/miljoforskningochovervakning/rapporteradjur/utterforskningochrapportering/skiljpautterminkochbaver.9000810.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar