torsdag 14 mars 2019

DET DÄR MED GLOBALT och LOKALT

Igår tog jag sparken för en tur över till Kjell
För att hämta äpplena och sylten som han hade handlat åt mig
Då ser jag som ALLTID på min väg mot BYN

Kjells skrivna "ord " uppe på ladugårdstaket
Som var en av de saker jag nyfiket la märke till
den allra första gången jag besökte Grannäs- INNAN flytten hit

Häromdagen tog orden mig på en lite längre tankeutflykt
Och jag "fipplade" mellan orden AGERA - "HANDLA"..
Och kom igång med en diskussion om saken
Då jag tänkte på ATT det vi gör i det lilla
Alltså LOKALT - i vår egen lilla del av världen
Påverkar ju och så globalt
Likasom att EN ENDA människa kan förändra GENOM sitt sätt att VARA/agera
En världs tankemönster och handlande när rösten är bärare av sanningens starka engagemang
(tänker i skrivandets stund närmast på Greta Thunberg)

Sen vill jag i tankar på TEXTEN om det där med GLOBALT och LOKALT
Slå ett slag även för NÄRODLAT och så
Att köpa/handla det våra lokala bönder/odlare erbjuder
FÖR DET påverkar hela vårt system-globalt

Det DU Kjell - Framsynthetens man
Så påverkar dina textade ord på ladugårdstaket mig att tänka och mer

Härifrån skogen med gårdagens bilder och där blötsnön NU är på ett besök
KORTVARIGT hoppas jag
Önskar jag er alla en behaglig och storslagen dag i det närbelägna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar