torsdag 24 oktober 2019

OM-TANKAR

Tänkte på det här med TÄNK OM
Som ju har TVÅ betydelser I vart fall vad jag för stunden känner till
För det är ju så att ibland dyker det där TÄNK OM upp
Det där O- met som ALDRIG ges något svar på
Utan som bara är ute i ett spekulerande-
TÄNK om jag gjort på annat vis- handlat , sagt och tänkt annorlunda
VAD hade då hänt - kanske INTE det som sen hände
Vi människor är nog bra på det där SPEKULERANDET

Ett spekulerande OM..är ungefär som den här bilden visar


Det andra TÄNK OM-visserligen nära besläktat med det tidigare
Fast i förebyggande syfte-
Att tänka OM- tänka en gång till INNAN man gör eller ett fattar beslut
Särskilt över och om det som är viktigt i ens liv
.


Men ofta går det ju inte att tänka sig in i framtiden--
förrän EFTERRÅT när man prövat på det O-tänkbara (det som sen kallas för erfarenheter )
Det som ligger framför oss och som vi inte kan sia om
FAST vi försöker
det är som att hoppa ut i tomma intet (det vi inte vet något om)
Eller som att vistas ute i vildmarken UTAN karta och kompass


Kontentan av det hela är att vi ges lärdomar och mognar av de erfarenheter vi får
I EFTERSKOTT-
Så därför borde vi vara lite mer snälla mot oss själva
i våra bedömningar av det vi gjort- det som visade sig inte var så bra
Det finns ett ord som jag UTESLUTIT ur mitt tänkande
Och det är MISSLYCKANDE- MISSLYCKAD som enligt min mening är nedbrytande
Istället för att tänka JAHA så har jag gjort en ny erfarenhet igen - i livet
Och VET lite mer om mig själv..
DET ger ju en bra och befrämjande känsla Istället för att klubba ner sig själv
Med det där misslyckande - misslyckad, som inte leder oss FRAMÅT

Härifrån skogen önskar jag er alla en Torsdag och helg med värmande inslag


2 kommentarer: