lördag 17 augusti 2019

DOM KOM - DOM ÅKTE


Så kom dom - min kusin Bosse och hans styvdotter
En kusin som jag inte träffat på 23 år (inte på 30 - som var första tanken)
Det fanns inget tidsavstånd i vårt möte Bara en närvaro i NUET
Där all tid - från forntiden och nutiden flöt ihop i en tidlöshet

En bukett VACKRA rosor fick jag- Rosor som står sig ÄN -lika vackra
Vi hade MYCKET att prata om och minnas

Som om vår barndomstid i GRYSSJÖN hos våra morföräldrar, som betytt mycket för oss båda
Deras besök till oss i Karlstad
Där vi bodde i vår uppväxttid och dit dom kom åkandes från Laxå
för att hälsa på oss
Och så pratade vi om ALLT annat mellan himmel och jord

Att hämta stoft från "gårdagen" är som en upp-lysande resa
som kastade sitt ljus över skuggorna
Så det har varit några helt underbara dagar med upplockande minnen
Från /ur tidens dyrbara skattkista
Där vi ibland fyllde i ord mellan "tomrummen -som gjorde meningarna fullständiga
Vilket gav en helhet åt minnesfragmenten
Vi åkte en av dagarna till Gryssjön
För att insupa atmosfären och följa i forntidens fotspår
Där fick vi träffa vår kusin Birgittas son
Som Numer bor i huset tillsammans med sin sambo
Där tidigare morbror Torsten, moster Astrid och Birgitta bott
Bredvid Mormor och morfars hus

ATT FOTA- blev bortglömt - för i trevnaden glömde jag helt bort kameran

På hemfärden till Grannäs sen - efter ett stopp hos yngsta dottern med fästman
Sågs solen lysa starkt genom molnen över Röbäcks slätten

Dagen därpå vandra vi iväg efter skogsvägen till Malbergsstugan
Medtagandes fika och hundarna

Vi har spelat spel Umgåtts - samtalat - och jag har stortrivts
Till sängs gick vi när sena kvällen - mot natten kom
Då tiden tillsammans med trivselglädjen - KUTAR på fort
UTAN att man märker av det
Två naturliga och mysiga människor har förgyllt mina dagar

Men som nu har återvände till sina hem i södra Sverige

Närmare bestämt till Göteborg

Härifrån skogen önskar jag er alla en minnesrik och frisläppt helg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar