söndag 5 augusti 2012

KOLBULLAR... I "FÄDERNAS FOTSPÅR

IGÅR söndag.. på väg till loppiset
där jag skulle vara under dagen..stannade jag till hos Tommy
Ett stopp jag tagit med i min tidskalkyl
Då jag var nyfiken på.. hur det gick för dom

med alla förberedelser..innför dagen begivenheter
Och ville hinna med att fota såå mycke som möjligt
mellan varven

Till hjälp hade Tommy sin syster Sonja
som skulle fixa till kolbullarna
Och Doren,som förutom att ta betalt
för kolbullarna och fikat,av oss besökare

Hade fixat till den här stolen.. av en trädbit
Skulle inte alls ha något emot att äga några
Dom skulle göra sig bra i min NATURTRÄDGÅRD
Ni vet en sån ..där blommor o växter lever ett fritt liv
utan tuktan :0)
Sen bar det då iväg till loppiset OCH

jag hade tur,för Siv och Aina hade med sig saft..HEMKOKT
Ett fynd till gjorde jag..en varm

lite "egen" mössa..passande mig
bra skydd för öron å mitt huvud
när kylan sätter in

Här visar Ernas barnbarn mig på vad hon köpt på loppiset
Ett suddgummi..det finns allt möjligt där

Sen smet jag iväg ..tillbaka till Tommys boställe
För att ta några bilder..när allt var klart
och besökarna började anlända



OCH FÖR ATT NJUTA AV DEN KULINARISKA KOLBULLEN
För den ville jag för allt i världen inte missa
Ej heller att insupa den härliga atmosfären
bland människor och gamla ting
Bilderna får tala för sig själva
Det var ett fint intiativ av Tommy
att ta oss med på en tripp..till forntiden..i"fädernas" spår
Ni som inte kom..skall veta
att ni missade en berikande upplevelse





Här kommer NÅGRA nostalgiska "prylbilder":
Inifrån och utifrån museet








Vädret denna söndag..bjöd på en skön sol
Tur var då det..att den dök upp
En sån HÄR alldeles speciell dag
Tyvärr hann jag ju inte med att fota ALLT och ALLA
Då loppiset kallade på mig
De bjöds oxå på en tipsrunda hos Tommy
Som jag missade att gå
Denna berikande och trevliga Söndag

8 kommentarer:

  1. Vad söt du är i mössan, lilla trollmor :)Kram

    SvaraRadera
  2. Det lönar sig med reklam *ler*

    SvaraRadera
  3. Tack! anonym .."trollmor.. där täffade du rätt:0) Kram

    SvaraRadera
  4. Reklam..njaa jag ser det mer som en upplysning Allt som är bra..uppbyggligt och glädjefyllt vore ju taskigt att inte dela med sig av ..till andra..som inte ÄN känner till det Hittar jag åt något bra,nyttigt och roligt eller nåt på rea,som är fint.. talar jag om det för halva släkten och mina vänner Och som nu..När människor engagerar sig och lägger ner mycke jobb på något..för att ge oss en upplevelse..så vore det ett helgerån att hålla tyst om det..Men DU.. TACK!

    SvaraRadera
  5. Hejsan Inger Sofia!
    Det där var en händelserik dag, det är härligt med lite annorlunda upplevelser, jag minns ett besök i Mus Olles museum, där fanns allt han samlat på under hela sitt liv, det mesta var sånt många idag gärna kallar skräp, men det var egentligen en fantastisk resa genom tiden.
    Jag önskar dig en härlig fortsättning på veckan.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej Inger - Sofia.
    Vilken härlig söndag ni hade, kolbullar var det länge sedan jag åt, det måste ha varit när jag var barn för länge sedan.
    Jag har ju sett när vi kör däruppe i den norrländska naturen att det finns kolmilor här och där och där dom finns lagas det kolbullar.
    Om jag förstått det rätt så finns du i Västerbotten och där är förutom allt annat spännande en underbar natur, andra läckerheter som Burträsks Västerbottensost får man inte missa.
    Jag vill önska dig en riktigt trevlig fortsättning på veckan.
    Kram.

    SvaraRadera
  7. GOD MORGON WOLFIE
    I de orden instämmer jag helt och fullt..Tidsresor befrämjar eftertankar och väcker upp beundranssödmjukhet..ju mer jag ser, hör och upplever..desto mer inser jag orden jag "sagt" "att det ÄR från början en historia måste berättas för att vi skall förstå helheten..oss själva.. och för att känna viljan.. av en förändringens vind
    Önskar dig en härlig lagom vilsam helg :0) Kram

    SvaraRadera
  8. GOD morgon Ann Marie Mm det var en HÄRLIG söndag på många sätt och vis.. många eftersläntrande tankar och känslor dök upp och förgyllde följande vecka Mitt i ..omgiven av Västernorrland,Ångermanland och Lappland men boendes i Västerbotten bor jag Så när jag skall kolla på vädret får jag ta en koll...från varje län Bakom bergen mot närliggande skog ligger Västernorrland ..håller åskan till där..tar den sig inte över på min sida..inte heller från andra sidans berg Men kommer den mitt i DÅååå
    Hoppas helgen visar upp sitt bästa humör och tar väl hand om dig Kram

    SvaraRadera