måndag 1 mars 2010

ÅLDERSREBELLEN


Det börjar komma allt närmare mig
Det DÄR med ålderstänket Och en inplacering i det facket
Som jag gör allt, för att inte hamna i
Precis som alla tidigare försök, att placera in mig i ett fack

Under min hitintillsvarande språngmarch
Har jag kommit i kontakt med olika ålderstänk
Har fått många AHA upplevelser
Som jag har och haft nytta av.Nu när jag själv börjar närma mig den dörr
Som jag inte tänker låta någon eller något, stänga igen för mig
till det levande livet,som INTE har med någon ålder att göra


Ett kan jag då med stor säkerhet säga
Och det är Att det som tar död på många äldre i förtid
Och nu pratar jag inte om den fysiska döden
Utan livs-döden.Uppgivenheten
Och det ÄR våra fördomar
Vårt trånga synsätt
Vårt samhälles värderingssystem OM VAD/VILKA som har ett värde
Hur vi SER PÅ ÅLDRANDET och de äldre
Och det är en skrämmande insikt
INTE undra på att många yngre INTE vill bli gamla
När de HÖR och SER hur de blir behandlade.Tänkta och talade om


Redan någon gång efter 40-50 börjas det
När kvinnor går in i övergångsåldern
Har man INTe då hunnit bygga upp en egen inre värderingsgrund
Är det lätt att känna av trycket Av att inte vara "produktiv" längre
Ens värde sjunker
Klimateringskärring,som jag så mången gång hört tidigare
Började nu få en innebörd för mig
Nu när jag själv blev en
Då fick jag börja inse,vad mycket "bullshit" som det ordet stod för
Hur ofta hörde man inte under sin uppväxt fram till ens eget inträde
Att om en kvinna var besvärlig
Det vill säga stod upp för sig själv och det hon trodde på
Eller var på dåligt humör Som ju varje människa är.Lite då och då
Dök klimakteringskärring upp Som ett slagord för kvinnor,som inträtt i ett nytt skede i sina liv..ÖVERGÅNGSÅLDERN
Som ju är en naturlig passage, att gå igenom i livet
Men jag är helt övertygad om
Att många kvinnor mår mycket sämre än de skulle behöva
På grund av just de förlegade tänket och synen på övergångs-åldern
Och varför heter det just det???

Det här med ålderns betydelse i människors inprogrammerade tänk
Har jag mer och mer börjat inse
Min mors kamp, som ligger mig närmast till hands
för att behålla sitt människovärde som äldre
Har gett mig många olika tankar och nya insikter OM ÅLDER och åldrandet

Fördomar mot män Har jag stött på
Äldre män som berättat att efter det, dom förlorat sina livspartner
Men fortfarande har ett behöv att att kramas
Då blir betraktade som snuskgubbar.

Det är människors föreställningssyn om varandra
Som tar knäcken på dom
Det är den som gör att människor slutar känna livslust och blir sjuka
INTE DERAS ÅLDER KÖN.UTSEENDE.STATUS
UTAN VÅRA TRÅNGSYNTA FÖRDOMARS VÄRDERINGSTÄNK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar