tisdag 15 november 2011

TUNNBRÖDSBAKNING I BYNS BAGARSTUGA


Kjell var bussig och tog hand om "uppvärmingen av bakugnen
Så vi bagerskor..hade bara att sätta igång och baka
Det är en konst det där med att baka tunnbröd
Från eldens värme..till utbakning..upp på "fjälet" och
så snärta till ..så brödkakan åker in och lägger sig FINT
därinne i bakugnen..inte FÖR långt in

NU brinner det fint i bakugnen

En provkaka..därför så liten..för jag ville testa
HUR min deg var och hur den skulle smaka och funka
Ty en segare deg har jag aldrig haft
Det åtgick mycken kraft för att kavla ut de"segtyget"
Kanske fick degen jäsa för länge..
eller så var det bara en sån dag för mig..

Åååå så... skjuts in i ugnen med brödkakan
Det är varmt

Ni kan tro att det smakade gott..när vi averkade hälften av våra degar
Och tog en kaffepaus.med nygräddat tunnbröd.. och ost på
Ljuvligt gott..

Här är proffset Siv.. i full fart med "nagg/kruskaveln"

Här ligger nu brödet... för att svalna
Innan det kan paketeras
Så nu ni har jag HEMMBAKT TUNNBRÖD i frysen
Nu blir det en tufft och stor utmaning för mig
Att hålla längtans fingrar i styr..från brödet
Vill ju ha kvar det och bjuda på oxå
Och kanske hinna med att skicka nån påse till barnen
Hoppas att dom kommer SNAAART

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar