måndag 30 december 2013

EN VERKLIG MARDRÖM med FÅNG i SLÄPTÅG


Joo det ÄR faktiskt just det DET är..en mardröm
Det väder som rått och råder nu
Denna varannan dags kamp mellan vinter och vår
Då snön som kommer smälter bort av värmen
och ger SÅPHALA .hagar..gång och vägbanor

För mig som människa och som inte behöver ge mig iväg ut
på förrädiska is/såphala vägar..kan vädret kännas ljuvligt
milt och härligt vårlikt..när jag går där i skogen
utan mina tankar..som jag lämnat kvar DÄRHEMMA.. dom på den negativa delen av vädret
Tankar på hästarna som nu blir ofria IGEN
då marken åter ÄR såphal

Detta leder till stress för dom
Då hästarna spänner sig i halkan och INTE kan röra sig naturligt
så som dom behöver och vill

OCH Kajsa har fått fång/hovböld

Veterinären från Vännäs fick jag tillkalla..
för att få rätt diagnos och ge Kajsa hjälp mot smärtan
En mycket sympatisk och skicklig veterinär som heter Linda

Vädret har ju varit så här LÄÄÄNGE nu
I morgon TISDAG... NYÅRSAFTON..skall det bli kallare och snö
Vilket ger mig en enorm lättnads och frihetskänsla
med tanke på hästarna


Har ju Kajsa försäkrad
Men det hjälper föga en sån här gång
För många tusenlappar kostar det..sist skulle jag få 8 kr
Då tyckte jag att dom kunde behålla dom själva
Försäkringar är nog bra när hästen måste gå igenom mycket
och få många besök av veterinär..då kanske det blir en mer behjälplig summa
till veterinärkostnaderna
Men skönt är det ...att hon fått hjälp
På torsdag kommer hovslagaren..som får ta sig en extratitt på kajsas hov
Det är det vänstra benets hov..som hon inte kan stödja på

Christina kom med en säck kutterspån som jag kunde lägga under halmen
För lättare uppsugning av det blöta
Så nu hon har en fin och mjuk bädd att vila på
Kajsa som inte gillar att pinka inne i sin box
TACK för ditt bistånd Christina

Jan min hyresvärd kom med traktorn och "ruggade" upp isen..
så veterinären kunde ta sig upp till stallet utan besvär
Tack för din hjälp Jan

Och TACK du Kjell
som hjälpte till att hålla i och upp benet på Kajsa



Önskar ALLA mina läsare en STRESSFRI och SÄKER dag




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar