söndag 6 juni 2010

PÅ CYKEL GENOM NOSTALGINS DOFTER OCH MASKROSGULA FÄLT TILL GRANNBYN GRÖNÅKER

Jag äntrade cykeln, med kameran redo i hand
För nu skulle här bli cykla och fota av
Till en av grannbyarna hade jag tänkt styra min kosa
för att börja utforska min närmiljö
Efter maskrosgula fält

och nostalgins olika dofter
som letade sig in genom mina vidöppna näsborrar och girigt insöp dem alla
Kom jag så till skylten där det stod GRÖNÅKER

Det första stoppet blev vid den gamla kvarnen
Alltid när jag går i forntidens fotspår och andas in deras livsverk
Fylls jag av beundrans ömsinta ödmjukhet
Kan riktigt höra och se dom
Där de jobbade och slet,men säkert oxå skrattade
när de malde säden i den gamla kvarnen

Det bar uppför
Tur jag har en treväxlad cykel
Så fick jag då syn på dom
Dom som är Grönåkers signum
ISLANDSHÄSTARNA

Uppe vid skogsbrynet stod några killar och bligade på mig
nyfikenheten tog överhand,så de kom fram,om än inte i fullt fart
så med huvudena högt, gled dom på islänningars vis fram emot mig

Vad vackra de är

Hemåt bar det av utför
Vägen som går genom Grönåker är format som en hästsko
Så i början eller slutet
står kommunikationens blå kontaktkur
Som tar emot av eller påstigningar till Grönåker

Det var en härlig tur som jag njöt av i fulla drag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar