torsdag 6 januari 2011

ATTFÖLJASINSTJÄRNA



Trettondagen
Vad betyder den
VARFÖR finns den till
Frågor jag aldrig ställt mig förut
Och ingen mamma har jag heller, attfråga längre
HON som visste så mycket av/om de mesta
och oxå om våra högtider
Så jag till att kila ut på nätet,för att söka svar
på det jag faktiskt INTE visste eller ens tänkt på förut
VARFÖR TRETTONDAGEN/AFTON FINNS TILL
Detta var vad jag hittade För det kanske finns fler
Som INTE VET
Trettondagen är en äldre högtid än julen – den hör till de äldsta högtiderna inom kristendomen. Denna högtid, som firas den sjätte januari, har förknippats med många olika teman. Redan på 200-talet firade man trettondagen, då som Jesu födelsefest. Därför kallar vi den fortfarande ibland för den ”gamla julen”.

Jesu dop
Det andra temat för trettondagen ärJesu dop. I den österländska kristenheten firar kyrkorna trettondagen fortfarande med det här temat. Ett tredje tema för trettondagen är bröllopet i Kana.

De tre vise männen
I väst började kyrkorna stället fira trettondagen till minnet av berättelsen om de tre vise männen, som kom för att hylla judarnas nyfödde konung. De tre vise männen representerade främmande folkslag. Det här visar att Kristus är ”världens ljus” för alla folk. Trettondagen påminner alltså oss om kyrkans missionsuppgift: alla ska få ta del av julens budskap

Tre kronor
I den första kyrkoordningen för den lutherska kyrkan i Sverige-Finland från 1500-talet skildras trettondagen som ”Vår Herres dopdag, som kallas för Heliga Tre Kungarnas Dag”. Också Sveriges riksvapen – Tre kronor – har sina rötter i de tre kungarnas kronor

Sex altarljus
Det traditionella namnet på trettondagen är epifania, Herrens uppenbarelse. Den är en av de stora Kristusfesterna och vi firar den med den vita liturgiska färgen och sex altarljus. Trettondagen har fått sitt namn av att högtiden firas på den trettonde dagen efter jul. Också om trettondagen avslutar själva jultiden hör helgerna efter trettondagen fortfarande till julkretsen. Julkretsen löper ut först då påskkretsen börjar
NU NI..vet jag varför TRETTONDAGEN är en RÖD dag
Lämnar en önskan till er alla Om en rogivande Helgdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar