söndag 27 maj 2012

PLANTOR OCH VÄXTER I SOMMARVÄRME


I ett härligt sommarväder..tog jag cykeln och trampade iväg
till loppiset
och till en sjö som glittrande i solskenet
och bord fyllda med olika blommor,växter och plantor
Då jag inte ens med bästa vilja i världen
kan sägas ha någon vetskap om växter,blommor och sånt
vad dom heter..jag njuter bara av deras åsyn
Så måste jag fråga de kunniga kvinnorna på detta område
Det vill säga Christina,Aina,Gun och Sonja

Fick genast syn på ..en för mig annorlunda växt

Liten var den ..men stack ut i mängden och fångade mitt intresse
Frågade Sonja som talade om att den hette TROLLHALSBAND
En blomma/växt som passade mig perfekt..sånt skogstroll jag är
Så blev det en tomatplanta och några tagetes
och någon slags pelargon
som skall ge rosa blommor..mitt barnbarns favoritfärg
4 sorter till köpte jag MINNS inte heller deras namn
och så några krukor
Det fanns mycket att välja på...och billigt var det
Innan jag åkte hem fikade jag förstås UTE på altanen
OCH DÅ bestämde jag mig för
ATT nästa gång skall jag se till att ha med mig bandinspelaren
För så många "lokala ord" som jag fick höra
och försöka lista ut innebörden på

Ord som karlarna frikostigt delade med sig av till mig
Nog myste dom lite.. både öppet och i mjugg
När jag gick bet och inte förstod ett dyft av vad dom sa

En färsk gädda fick jag åxå med mig hem
Och rekordsnabbt..på bara några dagar
Har skog och mark antagit den gröna färgen

Så här ser det ut NU här i Grannäs
Nog är det bra härligt..HELT underbart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar