tisdag 30 april 2013

VALBORG



"Valborgsmässoafton, sista april eller vardagligt valborg
finlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i
Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien, Slovenien och Tyskland
den 30 april eller 1 maj.
Traditionen grundar sig på den hedniska högtid
som funnits i Tyskland, men har senare
kommit att sammankopplas med kulten av den heliga Valborg.
Så står det och mycket mer... att läsa i Wikipedia"

För mig ÄR Valborgsmässoafton en VÅRENS VÄLKOMSTHÄLSNINGsRITUAL
Det är mysigt med ritualer..
Man kan själv skapa HUR många som helst
För att få till lite extra trevligheter..i vardagen


Önskar ER ALLA en RIKTIGT HÄRLIG VALBORG och FÖRSTA MAJ


3 kommentarer:

  1. Hejsan min vän!
    Ja nu är vintern över i hela Sverige även om resterna av den finns kvar på vissa ställen, men förlorat kampen mot våren har den definitivt gjort.
    Jag hoppas du får en fantastisk fortsättning på den här veckan och att du får njuta av naturens under när den kastar av sig vnterkappan för att klä sig i blommor och underbara färger.
    Kram till dig vännen!

    SvaraRadera
  2. Hej Inger-Sofia.
    Visst finns det en del Valborgseldar även här nere i söder men dom är inte så många som påskbrasorna är, troligen har det att göra med att våren är lite tidigare här nere och att människor därför vill bränna sitt ris och annat bråte tidigare på våren, då finns det inte så mycket kvar att elda till Valborg.
    Jag vill önska dig en härlig fortsättning och avslut på den här veckan.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Hejsan Inger-Sofia!
    Här är det nu full sommar och det är vad jag längtat efter hela långa vintern.
    Jag önskar till dig en vecka fylld av lycka och glädje.
    Kram!
    //Ann Marie.

    SvaraRadera