fredag 13 februari 2015

TAKRAS med KRÅKPRAT i BLÅSTEN

Det dånar när snömassorna lämnar taken

och lägger sig MITT framför infarterna
till stall,vedbod och över hagens grind
TUNG blötsnö..så det var bara att skotta
Men allt rasade inte ner..ett sjok hade tagit skydd bakom skorstenen

Och rasade inte ner förrän i går morse..en del av det
På skorstenens vänstra sida ,klamrar sig än en snöhög kvar

Medans jag var ute på snöinspektionen..flög två kråkor förbi
Som jag hälsade på..på kråkors vis
Tyckte det lät riktigt bra..uppmuntrad av kråkornas gensvar
Men se det tyckte inte räven
Den STORA tjusiga räven som inte lät sig luras av mitt snack
Utan snabbt tog till benen.. över hagen och in i skogen
Räven går sällan att lura till närkontakt
(men det har hänt med ungrävarna att jag kunnat närma mig)
Den har lärt sig vad vi tvåfotingar sysslar med
Så den är alltid på sin vakt
Hur vänligt och på vilket språk jag än försöker locka fram den med
Fast vem vet hur en räv tänker och känner
Inte då jag... fast jag försöker ALLT vad jag kan.. att lista ut det

Det är väl därför han blivit så stor
För att han är så vaksam och listigt klok

När jag sen tog turen i skogen med hundarna
rörde sig träden med en lätt gungning
då ett DÅN hördes.. som närmade sig alltmer genom skogen
Det var blåsten som tog i och gav träden stor fart
En häftig och mäktig känsla att höra och uppleva
när den närmar sig och tar i för kung och fosterland
För att sen ta en paus
men efter en stund åter brösta upp sig
med sin dova, bullriga och dånande röst

Och Siv och jag tog vår dagliga sparktur
På en väg... där det glidvänliga underlaget
allt mer på vissa sträckor hugger fast i den framtinande asfalten

Önskar er alla en dag fylld med glada överraskningar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar