måndag 24 augusti 2015

ETT HEMBESÖK hos IDOGHETENS och VISIONÄRENs MAN


Som sagt..var jag på ett "hembesök hos Tommy igår
Och man kan inte annat än förundras och beundra hans idoghet

Med sitt arbete att förverkliga det han tänkt sig
ATT bygga och bevarar "gamla" ting från förr
i och med det kommer inte heller människorna som vandrade här förr
att glömmas bort

Detta är en väldigt kreativ man med många visioner

Nu har han satt upp en gärdsgård,som bildar ett avgränsat område
runt och i kring sitt museum och de bruksföremål som står där
som använts av generationer före oss
Det är en magisk känsla att gå omkring där och se allt
och allt arbete han lagt ner för att få till det
Många saker känner jag igen ..från min mormor och morfars tid
en ÄSSJA
Att känna igen saker från en gången tid

Bär med sig så många fina minnen..

Och en beundran över alla dessa människor.. vars gedigna hantverk än lever kvar
Tack vare människor som Tommy
Tänk er en tid då inte datorn fanns att kunna gå och GOOGLA på
för att få tips och idéer av

Nää då var det sin egna tanke och handkraft som gällde
Hit borde skolor,fritids och så alla "instängda" pensionärer
Som inte själva kan ta sig dit dom vill..få komma
TÄNK er... att få komma hit och få se allt
Som för pensionärerna.. det dom har minnen av
vilken upplevelses rikedom
För vår barn och ungdomar att få en inblick i och om sitt lands historia
Och så alla vi andra förstås..som kan ta oss dit vi vill
Nästa år hoppas Tommy att det skall vara klart
Jag kommer att påminna er om.. NÄR
Att höra Tommy berätta om de liv som varit en gång
Men än lever kvar genom bevarandet av det dom åstadkommit
Ger en minnesrik upplevelse med en god och långvarig eftersmak
INNAN jag cyklade hem blev jag bjuden på ett glas Älgörtsaft
med en inblandning av loka som gav lite mer "fräschör" åt älgörts-smaken

Då passade jag på att fota hans blomsterprakt vid gården

Som inte heller den går av för "hackor"

Härifrån skogen önskar vi er alla en BRA start på den nya veckan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar