måndag 5 juni 2017

DAGBOKSANTECKNINGAR och bilder


Först var det att ta farväl av MAJ månad ..
En händelserik månad där MYCKET hänt mig .. på olika känsloplan

En månad ..som innan den lämnade oss passade på

Att kasta ner lite avskedshagel till minne


Den 1/6 spankulerade tranan omkring ute på ängen
Ensam och på det där speciella sättet som den går på
När den är på sin vakt..då ungarna är kläckta ELLER är på G att kläckas
För att vilseleda oss OM vi skulle råka komma för nära

Den 2/6 åkte jacka och mössa på då kl var halv 5
Då önskade jag
När jag tog turen med hundarna ATT jag hade tagit på mig vantarna
För det var en isig morgon med en bitsk vind

Men solen kunde mota bort kylan med sin värme under dagen
något så när ...mellan de kylslagna blåsintervallerna
Det ÄR svårt att klä sig..så det är på och av och så på IGEN som gäller



Så såg jag MASKROSORNA som lyste som en sol efter dikeskanterna vid storvägen
Efter skogsvägen har jag sett EN stå i blom
Det är något visst med maskrosor och tussilago
När dom dyker upp mellan stenarna..fyller dom mig förundran
Vilka kämpar dom är ..som tar sig upp där vare sig jordmån eller plats
är särskilt tillmötesgående


Likaså imponeras jag av de vindpinade träden..särskilt den knotiga och kortväxta "martallen"
som inte heller har särskilt mycket att leva på eller hålla sig kvar i... när vindarna drar igång
MEN ÄNDÅ ..överlever dom och står kvar
Lite som det är för människor som trots motgångar och en "näringsfattig uppväxt
Ändå eller trots allt ..hittar sin kraft och plats i livet
DET ÄR POWER det

Den 3/6 ännu en KALL morgon..det var till och med ett tunt islager
över vattenhinken..
Men det är skönt att gå i skogen..i den allt mer tilltagande "grönskan

4/6 FÖRSTA morgonen på länge som jag INTE behövde jacka,tjocktröja och mössan på..när jag klev ut genom dörren...
DE bådar gott..

När jag tog en tur med BARA Moltas... dök Quvintuss upp och hakade på
..glad över att se oss
Vilket han visar med stor kärvänlighet
Till och med den annars lekpåstridiga Moltas tappar alltid fattningen då

OCH kommer sig inte för att "busa"..det ser så mysigt ut

När sen den badtokiga Moltas hoppade i

stod en katt och kikade förvånat på ..undrandes över vad i sjuttsingen Moltas gjorde

Ett tag såg det nästan ut som Quvintuss själv tänkte hoppa i

När sen Moltas klev upp ur vattnet..höll sig Quvintuss på behörigt avstånd
SÅ och jag
För när en lurrventuss skakar av sig vattnet..
Då blir man rejält blöt om man står allt för nära

Idag den 5/6

Är himmelen grå och gråtmild och INGEN jacka eller mössa behövde jag ta på mig
På skogsturen den jag tog med Biggles.. SÅG jag det lilla rådjuret MEN inte han

Idag är det en "vanlig" dag..
Alltså ingen "röd" som ger de arbetande ledigt
För mig ÄR ingen dag vanlig..ej heller röd..
För mig är varje dag "ovanlig"och fylld med nya intryck och uttryck
av OLIKA färgnyanser /kulörer..där ju åxå svart,grått ingår,som ett naturligt inslag


Härifrån skogen DÄR häggen snart står i full blom
önskar jag er alla många färgrika och behagliga dagar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar