onsdag 4 oktober 2017

KOMPAKT och BERÖM

GOD morgon..här har det regnet inatt
Ett regn som smattrade mot fönsterbleck och fönster..dit det av blåsten kastades
och som väckte mig några några gånger, med sitt höga smattrande ljud
Nu tycker jag att det räcker med allt regn alla blöta och gråa dagar

Nu skulle det sitta fint med en SOLIG dag

Mörkret som blir än mer kompakt i den grå himmelen

Lystes i morse upp av några STARKA lampor
Det var en vägmaskin som "klippte" av gräs och sly efter väg och dikeskanter
Och jag tänkte
Att det är mycket som vi tar för givet INTE tänker på
Om det inte är för att KLAGA förstås
Som dessa "upprätthållare" av våra vägar
Som vi nog alldeles för sällan talar om VILKET bra jobb dom gör
För i och med att gräs och sly nu klipps bort..ser vi ju viltet lättare..mer tydligt
i den mörka hösten

Jamen dom har ju betalt för det..får jag höra från en del ..när jag påpekat saken

Jamen OM vi skulle TÄNKA SÅ.. borde ju INTE kungen,drottningen,alla kändisar med flera
Få ALL den uppmärksamhet dom får i tidningar och i media
FÖR det ÄR ju också BARA deras jobb.. som dom har betalt för

(här återvänder "klipparen" ..då ljuset är närvarande)
Så jag vill lyfta fram..vägunderhållarna,lärarna,vårdpersonal dom inom äldre och barnomsorgen
liksom inom lasarettet och hemtjänsten
och MÅNGA mÅNGA andra yrkesgrupper.. människor som jobbar i den mer tystlåtna delen av vårt samhälle
Och som sällan eller aldrig får någon uppmärksamhet
Höra hur bra dom är och vilken TUR vi har ..att det finns människor som vill jobba med det dom gör
För VAD gjorde vi OM dom INTE fanns..

Sätte dit kungen,prisen ,prinsessorna och alla kändisarna kanske..att få prova på
Att arbeta i en annan verklighet och med mindre "lön"
Fast det skulle nog många andra också behöva..SOM många av våra makthavare/politiker
FÖR DÅ ..kanske det skulle bli lite mer utjämning i börsen och lite mer synliggörande uppskattning
av dom som NU jobbar i den mer undanskymda delen i vårt samhälle "

Härifrån skogen önskar jag er alla en berömmelsens Onsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar