onsdag 24 april 2019

I VEDENS FÅGLARNAS och VÄRMENS TID

På cykel tog jag mig till min närmaste granne
För att be om lite luft till min något vintertömda cykel
Då han har en sån där motordriven sak
som det går fort, lättsamt och smidigt
att ge luft till cykeln med

I solens värmande sken hittade jag min granne
Vilandes en stund/ett kort ögonblick på vedhögen

Det är vedens TID nu
Att klyvas och torkas inför den kommande vinterns behov

Vi beslöt efter samtal att följas NER till SJÖN
För att se hur det var med svanarna som anlänt

Det fanns flera öppna "rännor" i isen som gav plats
INTE bara till svanarna
UTAN ett HELT gäng med fåglar, som höll till uppe på isen -nära vattenöppningen

På tillbakavägen SÅG jag stugan uppe i trädet - NU MER tydligt

Då det var röjt undan en del träd som stått i vägen för utsikten

Och VÄRMEN är HÄR i GRANNÄS

Och från skogen hörs dånet från den jublande och friutsläppta åns
vattenframfart
NU går det undan för våren med bort städandet av vintern
UTOM för mig

Härifrån Grannässkogen önskar jag er ALLA
En bejublande solskensdag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar