onsdag 9 januari 2013

OREGERLIGHET med en KRONBLOMSKÄNSLA

Vid den tiden..när jag inte än
hade hunnit tjava omkring ..så länge som jag gjort nu
Kom jag fnittrande att minnas och tänka på gubbarna
Bl.a i byn jag bodde i några år

Nu när jag åt av min tillagade mat

För så fort deras kvinnor var borta
lagade dom till maten i en stekpanna eller en kastrull
och ÅT den.. när den var klar UR dom samma
Minns hur kvinnorna muttrade och gruffade på dom
över deras tilltag..det var inte populärt kan jag säga

Och jag tänkte.. sickna gubbar
Som lite av en Kronblomkänsla..
OM ni förstår vad jag menar
Lite speciella så där
Kanske hade det med åldern att göra
eller könet ..tänkte jag då
För INTE gör då kvinnor sånt
Men se jag har kommit på det nu
Varför slösa på disk..när man har så mycke annat
man behöver och hellre vill göra UTE
Maten är man ju bara inne för ..som en tankning
FÖR numera äter jag som gubbarna..maten direkt ur kastrullen
Dom dagar då annat frestar mig mer
och vädret pockar och lockar mig UT
För att spara in dyrbar tid..och extraarbete

Och ÄN värre..vet inte om jag skall våga säga det
men jag kan åxå dricka mjölken.. då
direkt ur mjölkpaketet
Som ensamboende..är det är ju bara jag.. som dricker ur det

Har berättat för mina barn ..om mina numer.. ouppfostrade maner
Och om tankarna jag hade om gubbarna,som gjorde det samma
Men mamma säger dom då bara och skrattar
Kanske har dom slutat förvåna sig
över sin oregerliga mamma..vad hon härnäst skall hitta på
Kanske har det ÄNDÅ med åldern att göra
Att man inte längre bryr sig så mycket om att tänka UT
VAD andra skall tycka och tänka om saken
Det finns annat att syssla med
som är MYCKE viktigare
Och ett vet jag då... åxå
Att det har då inte.. med nåt manligt eller kvinnligt att göra
Utan med det mer praktiska

Så jag ler och nickar i samförstånd till gubbarna "däruppe"
Som jag är säker på.. ler uppmuntrande tillbaka
och vinkar åt mig
Nu när jag ÄNTLIGEN fattat hela grejjen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar