tisdag 10 juli 2018

KULTURDAG I MJÖSJJÖ S

I Lördags--dagen före Grannäsdagen
Åkte jag med Gun-Inger och hennes bror till kulturdagen som gick av stapeln i Mjössjö S

Det var Greger Ottosson som drog mig dit
För det han hade att berätta om Finn-Pål ville jag lyssna på

På affischen stod att läsa
"Mjösjö kulturdag
lördag 7 juli kl. 11:00 - 16:00
Greger Ottosson ger föreställningen om Mjösjödottern Katarina ”Karin” Mattsdotter och nybyggaren Finn-Pål
12:00 Greger Ottosson ger föreställningen om Mjösjödottern Katarina ”Karin” Mattsdotter och nybyggaren Finn-Pål.
11:00-14:00 Konstutställning med Mjösjös AnnKatrin AX Sjögren.
Fotoutställning med byggnader i Mjösjö.
Veteranbilsutställning.
Försäljning av hembakt tunnbröd
Fritt inträde"...……..
Det han berättade om fascinerades mig och jag fylldes av en beundran
över dessa så otroliga människor
Att få följa i deras spår höra berättas om deras liv och leverne gjorde dom levande
Man såg dom framför sig hur dom hade det HUR dom fick slita
Och man tänkte HUR orkade dom MEN insåg i samma andetag
Att vad hade dom för andra val i den TID som var
En tid där människor fick klara sig själva MED hjälp av varandra
Så att få höra om NU detta par som bars framåt av styrkan och kärleken till varandra
i en tuff tid där endast handkraften fanns tillgänglig

För finns det någon "vackrare" kärlekshistoria" att få ta del av -än den OM Nybyggaren Finn-Pål och hans Karin
Jag tänkte på flyktingar i vår TID och på flyktingarna DÅ i den tiden
Då kunde människor GÖRA något för att förändra sina liv för att överleva
Idag är vi bundna av papper/regler och förordningar
Tänkte på Per Albintorpen som ligger närmare tiden än Finn-Pål
Det ÄR NYTTIGT och befrämjande för en förståelses insikt
över en TID /människor som verkat i långt FÖRE oss
För utan deras slit -hade vi/dagens människor inte haft det så bra som vi har det

Så får ni en möjlighet att lyssna på Greger Ottossons berättelse om NYBYGGAREN Finn-PÅL och hans Karin
med sina munspelstoner dessemellan
kommer ni inte att ångra det besöket som för en bakåt i tiden TILL dom människor som vandrat här långt FÖRE oss

Härifrån skogen önskar jag er alla en sinnesmjuk Tisdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar