tisdag 18 december 2018

UR MINNESARKIVET

IGÅR - När jag piskade den stora röda mattan i den RENA och VITA snön

Vaknade många barndomsminnen till liv. Från tiden på Norrstrandsgatan i Karlstad
Som när det närmade sig jul DÅ skulle alla mattor ut och piskas i snön OM den fanns
OCH dom var många
Där vi bodde var det luft mellan husen och en plats att piska mattorna på
Det var mycket jobb för min mamma SOM tidens anda var DÅ - särskilt vid juletiden
Det skulle bakas, lagas mat ,poleras golv, damma böcker
(som var vårt jobb)och så sy våra julklänningar och mycket mer
Minns särskilt den röda klänningen .
Min mamma var skicklig på att hantera sin Singer -En trampsymaskin
Som hon behöll länge - fast dom mer moderna dykt upp
Men hon tyckte att Singer gjorde ett bra jobb UTANN krångel
Fattar INTE hur hon orkade Då hon och så hade ett jobb utanför hemmet att sköta
Och DÅ fanns ju dessutom INTE heller så mycket hel och halvfabrikat, som finns NU -som underlättar.

HÄR på bilden hade vi nyss flyttat upp från Karlstad till Umeå (Degernäs)) och jag var 14 år då
Och våra föräldrar hade skiljt sig OCH jag minns INGET av våra första jular här

Mycket har förändrats sen dess. UTOM stressen
DEN hänger sig envist kvar- ÄVEN IDAG flåsar vi på för att hinna med allt
som vi tror att vi måste hinna med-

Många fler minnen var det som vaknade till liv igår
MEN dom behåller jag för mig själv :)

Härifrån skogen med 3 minusgrader Önskar jag er alla en balanserad,stressfri och njutningsfull Tisdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar