torsdag 25 juli 2013

BÄRSÖK i SKOG och på MYR


Den STORA tallen var riktmärket..DIT där vägen var
Om jag skulle irra mig för långt bort..syntes den vida omkring
Och det är skönt..för när man söker efter och plockar bär
har man näsan riktad mot marken i lockelsen efter bären
Vilket gör, att man lätt kan hamna ur kurs

Min granne Kjell.. skulle ut och söka efter hjortron och jag fick följa med
Men Thailändarna hade hunnit före ..det var så gott som renplockat ute på myren
Och fullt med spår efter gänget..säkert har åxå några ortsbor besökt platsen

Några stycken hjortron hittade vi..
Kanske kan det bli till en pytteliten syltburk

Däremot fanns det gott om mitt favoritbär BLÅBÄRET
Så en ca 6-7 liter fick jag nog ihop..på den korta tid om två timmar vi var ute
varav körtiden tog sin tid och hjortronletandet sin


Kl 7 åkte vi
då luften då är sval och antalet mygg och knott mindre i antal
För när värmen kommer dyker plågoandarna upp..
Undras jag..om det är för att vi människor svettas mer då
och myggen och andra hittar oss lättare..lokaliserade av vår odör
Men det hjälper faktiskt
att gnida in sig med pors lite då och då, mot mygg och knott

Morgonen i skogen tillhandahåller en massa olika HÄRLIGA dofter,skuggor och ljus
Som ALLTID påminner mig.. om min barndoms somrar hos mormor och morfar
DÅ fick man GÅ låånga sträckor för att plocka de åtråvärda bären
Här och nu finns det ju skogsbilvägar och fordon att ta sig ut med
Det är nog svettigt ändå att tjava omkring på myrarna
Nu är det bärrensning som gäller
***********************************
önskar er alla en toppendag i solen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar