fredag 4 oktober 2013

DET TYSTA SPRÅKET

När jag ser hästarnas tysta kommunikation

Som när jag tittade ut genom fönstret och Kajsa låg ner och vilade
allt medan Jupiter höll utkik
då fylls jag av...
nu återkommer jag till en känsla som jag saknar "rätt" beskrivande ord till
det får bli en mix...varmmysglad ligger närmast till
och jag minns

När Kajsa var ensam och jag tillbringade än mer tid med henne i hagen
Så mycket

Att jag nästan skrattade /lät som en häst.. DET NI
Men i alla fall för att återgå till vilan
Så blev jag INNAN hon hunnit lära mig det ordlösa språket
(man blir aldrig någonsin färdiglärd)
inbjuden till "viloceremonin"
Förstod att det var något hon ville säga mig
där hon stod i "tältets" öppning
envetet och uppfordrande.. tittade hon på mig med små huvudrörelser
Jag kämpade på för fullt för att försöka förstå VAD hon ville säga mig
Hon gav inte upp
Med en plötslig insikt från en tillbakablick till vindskyddet
Insåg jag till slut ATT det hon försökte tala om för mig
Var att jag skulle vila och hon skulle hålla vakt
När det var dags för "vaktombytet" visade hon mig
lika klart och tydligt på VAD som gällde
när jag nu i det högtidliga ögonblicket börjat förstå det tysta språket
såg det ut som om hon blev lättad i ögonuttrycket...ÄNTLIGEN
Den känslan är obeskrivlig..att få ingå i en flock
De känns stort.. på ett ödmjukt sätt
Att umgås med hästar..har gjort mig mer lyhörd och observant..
på det mer ordlösa uttryckssätten
Det har jag stor nytta av.. i alla mina möten
bland människor och djur,som ute i naturen

Önskar er ALLA en SINNESMJUK dag
Varje gång jag skriver det ordet, tänker jag en extra gång på CUMULUS,
Det var hon som gav mig det "vackra"ordet.

2 kommentarer:

  1. mm att förmedla budskapet i tysthet är en gåva... speciellt när det tysta svaret kan upplevas starkt och vidmakthålla positiva oförstörbara vibbar :)

    SvaraRadera
  2. mm precis.. det som hästar kan..dom uppfångar vibbarna innan vi människor ens blivit medvetna om att vi sänder ut dom.... Tillsammans med en häst, kan du aldrig föreställa dig..Dom vet var dom har dig.. Innan du själv blivit medveten om det..Så de är bra läromästare i personlighetsutveckling.Vi människor hamnar lätt i fördomarnas och förväntningarnas fångstgropar ,som stoppar upp ett VIDARE tänk. Vem du nu är Du anonyme.. så går jag inte in i något tolkningsförsök av dina ord..Utan låter dom få sitt eget svängrum.

    SvaraRadera