lördag 8 februari 2014

BLÖTSNÖ FÖR DÖRREN

Så har dottern åkt hem med Wennbergs buss

I tidig morgontimmas inbäddande mörker
Tidigt!Njaa inte för mig..men så räknas jag inte heller in
i tidens mer gångbara uppvaknande.. OM jag så säger


Det har snöat i många dagar..snö av olika slag
Lätt och fjunig
smått och stort
ymnigt och glest... om vartannat

Och det har varit dimmigt och grått

I morse när jag klev ut genom dörren..kl halv 4
Låg blötsnön för dörren
En sån där rejäl blötsnö
som nästan kräver valla
för att den skall släppa taget om spaden
och så "suger" den fast fötterna
och gör det svettigt att förflytta sig

Men än har ingen snö lyckats ta hand om den hårda och väl gömda isen
Jag trodde att NU...skulle den vara satt på plats av blötsnön
Men icke
Den ligger där under snön och lurpassar
Hästarna VET det och gör inga större utflykter i hagen
Jag vet det åxå nu..efter fallet
Men den får nog ge sig..om vädret fortsätter att ansätta marken
Och så lite Lite kyla på det .. sååå KANSKE

Man kan då inte säga annat
Än att det har varit och är ett omväxlande vinterväder
Som har satt både tålamodet och uppfinningsrikedomen rejält på prov

Så idag blir det till att avhysa den tunga blötsnön från den nedtyngda hagtråden

Och hästarna fick täckena på sig i morse
Då dom blir så genomblöta och isiga i pälsen annars

Och jag skall NU dricka mitt färdigkokta kaffe
Sen tar nästa tur vid..men nu med mindre kläder
och en regntät jacka..för jag blir åxå blöt i det här vädret
Men jag tänker ta tag i jobbet med en snigels framfart
Måste ju ta hänsyn till kroppen åxå..
så den hinner hänga med

Önskar er ALLA en LYCKOSAM Lördag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar