torsdag 22 januari 2015

OLIKA SKEENDEN i TIDSMÅTTET å i NÄRA RUM

GOD morgon
Dagarna är fyllda med varierat innehåll
liksom vädret
och nyhetsflödets utgivning

Stjärnorna lyser upp i kylan
och jag börjar skönja
att ljuset kommer tidigare
och ger sig av lite senare

Det är en märklig känsla det här med TIDEN
när man lever så här mitt i naturen
och följer årstiderna på ett mer intimt sätt
och särskilt då när man har djur
Hovslagaren som kommer varannan månad
vilket ger en upphängning av tiden
då hans besök går genom de olika årstiderna
Och så närmar sig byns semmelträff i Malbergsstugan.
Så jag kan säga att TIDEN som pensionär
och boendes mitt ute i naturen
har gett mig en annan typ av tidskänsla/bild/närvaro än tidigare

På ett sätt skulle det varit intressant att bo i stan
Och fått uppleva pensionärstiden och så där
För att se och känna HUR det skulle vara
Vad jag skulle fått ut och lärt mig av det ur ett utforskarperspektiv
Men inser att jag skulle inte vilja byta bort
tystnadens alla olika ljud mot statslivets buller
mer än någon enstaka gång..som det är nu
För tiden och det som händer här
har mycket större variation
och mer action i sig PÅ ett helt annat sätt än i stan
Men kan ändå undra... nån enstaka gång
HUR mitt liv då skulle sett ut..vad jag skulle ha upptäckt då
Om mig själv och livets olika skeenden'
Fast ibland.. som NU..när jag skulle vilja åka och lyssna på L.H Gustavsson
Som ikväll samtalar i Bjurholms kyrkstuga om bl.a sin bok
”Det blå arkivet- Liten bok om liv och död”
och inte tar mig dit
så känns avståndet av lite,
men saknaden håller inte i sig någon längre stund
Har ju läst lite då och då om hans tankar i böcker och tidskrifter
Min äldsta dotter och hennes sambo
var igår i Vännäsby på hans intressanta föreläsning där om barn
Visst kan jag köpa och läsa hans bok
Men det blir som inte riktigt samma sak
som att lyssna i gemenskapens nära rum

Önskar er alla en befriande dag UTAN tidens påhängsna "flåsande" efter er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar