onsdag 27 november 2013

TUNNBRÖDSBAKNING


Elden brann i bagarstugans bakugn..här i byn
(Kjell hade varit dit före oss och gjort upp brasan)
Dit Siv,Kjell och jag var på väg för att baka TUNNBRÖD
Den sena morgonen var vacker och bar med sig någon liten minusgrad


Vi blev ett finstämt och rationellt bakteam när vi fick in rytmen
Njaa Siv..hon hanterade deg och kavel med proffset självklara handlag
Själv hade jag lite problem med både det ena och andra
Men efter ett tag fick jag till det



Siv stod vid första stationen
och kavlade ut dom degbitar hon rullat.. till stora RUNDA kakor
När jag bakade ut min första deg ..som var tillsatt havremjölk i
var den runda formen inte allt för framträdande kan man säga

Mittstationen var min plats.. där borstade jag av mjölet på brödkakan
och körde över den några gånger med naggkaveln
la sen upp den på spjälet..den där stora runda platta spaden
som Kjell sedan tog över och med en snärt lämnade av på plats i ugnen
Det är inte helt lätt att få till den där snärten skall jag säga
Jag har prövat
Att få in kakan LAGOM långt..SEN skall den med träpinnens hjälp roteras på
För att få en jämn gräddning och färg
Det är dessutom ett hett moment
Så Kjells fingrar blev mot slutet svidiga och röda


Efter ett degbyte tog vi en efterlängtad fikapaus
Mmm ..nygräddat tunnbröd
Det finns INGET som kan slå det..som skulle kunna fresta mig mer

Efter halva baktiden fick vi besök av Doren
Det är sånt jag gillar med att bo på landet
Den otvungna och naturliga samvaron som fyller på
både kunskapsdepåerna och ger skrattet fri lejd ut

TYVÄRR blev det inget av alla de bilder jag tog..mer än de två jag lagt ut
Vet inte varför och vad jag gjort för fel
Måste ta mig en rejäl genomgång av kamerans funktioner
Har ju två..så jag får börja ta med dem båda
Tills jag fått till mina kamerakunskaper

När vi sen var färdiga för hemfärd..nöjda ..om än lite trötta
SÅ REGNADE det..vilket fick vägbanan att åter bli SÅPHAL..iirk

Önskar er alla en dag på inte allt för gladlynta fötter
Men en glädjefylld och BRA DAG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar