söndag 30 oktober 2016

STYRKEORD i AVSKEDET

Kyrkan var fylld med människor

Människor ,som precis som mig..kommit för att ta ett sista farväl av Doren

Prästen Samuel höll ett lågmält... styrke och minnes tal
bl.a om det där "ATT INTE VARA RÄDD"

När jag hörde orden tänkte jag på videon jag lagt in på min blogg
Den om.. att "var inte rädd ..sjungen av Susanne Häll

Tänkte på döden..där jag satt
Den som under min livsvandrings gång blivit allt mindre skrämmande


Tänkte på ords betydelse..
ORD ..på hur få dom än är ..kan vara/bli kraftfulla och mäktiga
Beroendes på vad vi fyller dom med....kan kraften i dom slå/kännas olika

DÄR har vi ALLA ett VAL..
Om vi vill ge våra ord vidare till andra ...
fyllda med uppmuntran, värme,kärlek och respekten som rättesnöre
eller om vi väljer att fylla dom med ilska,kyla ,hat,bitterhet,avundsjuka, och bristande respekt
Så nog ÄR ord betydelsefulla..
och det är bara VI..var och en av oss
Som bestämmer med vilken kraft vi vill ladda våra ord med

Efter ceremonin i kyrkan..där vi fick hålla till

Då vi var så otroligt många som ville ta farväl och TACKA Doren
och därför rymdes vi inte alla i kapellet

I "kyrkstugan"..kanske heter den något annat..minns inte
Där var ljusen tända och borden så fint dukade

När man sitter så där...samlade efter avskedet
Så befinner man sig känslomässigt på ett väldigt öppet plan
Vilket gör att samtalen blir minnesrika och naturligt öppna
Men jobbiga åxå ...med alla olika känslor som hoppar på en



Då forntidens tidigare avsked åxå dyker upp och vill ha ett ord med i laget
Men just öppenheten...
den om att VÅGA ge av sig själv..även när man inte har särskilt många ord att ge ut
Så är just den..det som gör att inga innedörrar stängs igen
Så med dessa ord vill jag TACKA Sonja...hennes och Dorens söner
Som med kärlekens styrka till Doren stod och tog emot oss alla när vi kom
Till prästen Samuel med sina värmande styrkeord
Och alla som var där,som bidrog till öppenheten i det mest sårbara
DÖDENS närvaro
Till Dorens barnbarn som var helt otroliga..i denna stund
Tack till er som serverade och försåg oss med fikat

Tack du Doren..du genuina människa som lämnat efter dig så många "minnesvärmefrön"

Härifrån skogen där kylan är på besök önskar jag er alls en Söndag
Fylld med värmande och kraftfyllda ord






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar