onsdag 26 oktober 2016

OM DET DÄR MED RÄDSLOR



Gjorde ett snabbesök in på Facebook
där min kusin Lizelotte hade lagt ut en fin låt
som heter "var inte rädd"
När jag lyssnat färdigt... rasslade det till uppe på huvudkontoret
Och jag började tänka på den där RÄDSLAN
Som jag ju förr oftast upplevde som illistig,lömsk,fastlåsande...ett begränsande innehav

Vi rår ju inte över våra rädslor ..
men så länge vi är omedvetna om deras ursprung
så länge vi är det.. kan dom ta sig alla möjliga och omöjliga uttryck
För att vi skall kännas vid dom
OCH då faller ju det där illistig osv bort..då vi blir medvetna om rädslans upphov
För rädslan är ju en indikator på att något INTE är utrett inom oss

Men ibland kan ju rädslans upphov ligga väldigt låååångt tillbaka i tiden
Och då kan det ta sin tid att hitta åt knuten och lösa upp den
Ibland har vi tur ..då någon släkting som varit med kan ge viktiga ledtrådar

Som i mitt fall..dubbelfall då..när jag satt uppe på min mosters axlar och ramlade ner

DÅ när jag var cirka 3 år
Det som under min livsvandring fått ångesträdslan att greppa ett rejält tag om mig
utan att jag visste varför
När jag sett/såg barn sitta uppe på en springande vuxens axlar..då
Men nu när jag VET dess uppkomst har ångesträdslan mildrats..men jag gillar det inte
Då jag nu är MEDVETEN om riskerna

Rädslan har många ansikten...många har jag hunnit med att identifiera genom åren
Många av dom... kom i en hel skock..då när jag var "naken" och "skör"..
och inte hade minsta kraft att hålla emot anstormningarna ..
som då när jag blev sjukskriven
Några har jag fått acceptera som dom ÄR FAST dom än är outredda
Några är på gång
Så det gäller att ta sina rädslor i hand,respektera och kommunicera med dom
Att fördöma ..känna sig FEL för att dom finns ..gör dom bara MER AKTIVA och ångestladdade
Så lyssna på dina rädslor..se dom i ögonen och ta dig TID till att ta hand om dom

Sen finns det ju andra mer öppna rädslor
som andra ställer till med ..rädslor som inte blivit hopknutna/insnärjda
Men ändå påverkar och triggar igång rädslan ..
som till exempel all omänsklighet, allt våld,krig och elände här i världen
och som när barn,barnbarn är ute på vägarna
särskilt i dåligt väder.DÅ dyker den upp
och så när någon man tycker om... skall bli sjuk i smittotider
Såna rädslor hör ju som till och är svåra att bli av med
Då dom ingår i det där att BRY SIG OM någon ..några väldigt mycket..
då blir man mer öppen och sårbar för den typen av rädsla
Men den är ju som öppen och rak om jag så säger
Detta var lite om mina tankar på RÄDSLAN..mycket MER finns att säga
Joo en sak till..det gäller att inte ge efter för rädslan
och ge den mer näring..för då stannar den kvar och frodas
Men nu slutar jag mitt inlägg ... här och nu
Med att rädslan skall utmanas DEN får inte tiga still

HÄRIFRÅN skogen önskar vi er alla
att dagen som är här GER ER styrka och kraft
Och ett ömsint tänkande på era rädslor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar