torsdag 15 december 2016

Fåglar i vintertid


Vissa dagar ..som när kylan är sträng..är dom mer tystlåtna
Förstår att dom måste hålla igen för att inte värmeenergin skall läcka ut

Häromdagen satte jag ut hundmaten på bron för kylning
Såg inte till dom
Men jag hann inte mer än stänga dörren bakom mig ..så var dom DÄR vid matskålarna
TVÅ skator
HUR kan dom veta,känna ..på långt håll att det finns mat
Har dom luktsinne..måste kolla upp det
För varm mats snirklande ångor sprider ju go-dofter
Eller är det så att när dom hör min ytterdörr öppnas
Blivit vana vid..att då kan de hända saker och ting som dom gillar

Rovfåglar vet jag ju har ju en enorm skarpsyn..men skator
som är mer lågflygare och håller till lite här och var nära marken
När dom inte flyger för att ta sig från ett matställe till ett annat
dom är bekväma skatorna..då dom gillar att bli serverade vid bordet
Otroliga är dom rackarna i vart fall..på att vara snabbt framme
När och då det råkar hamna något ätbart på broräcket eller på marken

Härifrån skogen önskar vi er alla en stressfri och fridsam Torsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar