söndag 14 januari 2018

BISTERT med EFTERSMAK

I den kalla kylan..den som huserat här i några dagar
på 27 minus..
Den som fick lampan i ladugårdsporten att flämta i kylan..
och den i vedboden att inte lysa alls ..så jag trodde den gått sönder i kylan
Men det hade den inte... DET blev jag varse i morse då var den tänd
Den hade nog bara ingen lust att slösa på sin energi
Inte heller min pannlampa och hundarnas var särskilt "ljussugna"

Själv har jag sett ut som en Michelingubbe,som i slowmotion rört sig i kylan
Och som lik hundarna gjorde det jag måste..som hämta in ved och ge hästarna det dom behövde
För att sen snabbt ta mig in till värmen igen
Minns då kylan om tidigare år..som jag INTE upplevde så jobbig som NU
Fast det var kallare...så höll jag ändå till ute
Men jag minns när jag bestämde mig för att lussa i byn..då det var det mellan 30-32 minus
och jag gick med glitter i håret..utan mössa och vantar (DOM hade jag glömt
i ivern att komma mig iväg..innan folket vaknade upp till dagen)
Glittret var ju viktigt för Luciautseendet..men det fick jag "äta" upp sen
Efter det... har förnuftet fått bli bofast..det som får mig att tänka mig för FÖRE
Njaaaa INTE alltid ...men då och då i alla fall
För dom där lite mer bistra erfarenheterna
är inga trevliga bekantskaper att ha att göra med


I morse när jag vaknade var det 17 minus ute..
men efter några timmar var temperaturen nere på BARA -6

Och då hundarna och jag tog skogsturen träffade vi... på det ny-avverkade skogshygget

Ett gäng renar..som naturligtvis Biggles fick vittring på

trots mina ivriga försök att avleda honom FÖR att hinna fota dom INNAN Biggles drog igång
Hade ju honom kopplad..då jag sett dom FÖRE honom
Men se det gick inte att fota..för vid skallet stack dom iväg

Härifrån skogen ...där Söndagen så sakteliga börjar gå mot sitt slut
Önskar jag er alla en trevlig kväll och en GOD och vilsam natt
när ni tänker uppsöka era sängar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar