fredag 2 november 2012

BLOTTLAGD med EFTERTANKAR

Snön förvinner allt mer
och blottlägger den bruna leran
som snabbt hakar på och följer med stövlar,hovar och tassar
in i hus och stall

Nog var det skönt..sett ut det perspektivet
när snön täckte över leran och höll den på plats
Men det är ju en baggis i det stora hela
inser jag..när jag blir tillslängd en eftertanke
det finns ju annat att hänga upp sig på
än det som går att göra något åt

Så en liten funderation på HALLOWEN

Läste i Wikipedia..ATT
"Halloween är en högtid som i sina urpsrungsländer
firades den 31 oktober.
Halloween har sitt ursprung på Irland och delvis i Skottland.
Via USA, dit många irländska emigranter kom
under 1840-talets svält- och nödår
slog den igenom i Sverige under 1990-talets andra hälft.
Det svenska Halloweenfirandet kan ses som etablerat
och omsätter varje år cirka EN MILJARD kronor i Sverige"
Det ni..säger en hel del om saker och ting
Säger inget mer

HALLOWEN=alla helgons afton
Den helgen minns jag än.. som barn..tydligt
Då tog vår mamma med oss till kyrkogården
för att se alla de tända lyktorna
med tankar på dem som gått
Det var en vacker stilla ro.. som rådde
Som jag än bär med mig
och som gör sig påmind vid den här tiden
särskilt..när mörkret och snöblasket är på besök
för det rådde ofta DÅ och DÄR nere i Värmland

Själv tänker jag i stilla ro
tända mina lyktor..i sällskap med eftertankens tystnad

Önskar er ALLA en trevlig och rofylld Helg




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar