tisdag 27 november 2012

NYA INGÅNGSSTEG


Har stämt träff..med några KÄRA gamla bekanta
Det är så roligt att se dom igen
Det var ju ett tag sedan

När mina barn växte upp
Blev det ett behov..att skapa lite nya ingångssteg för julen
För dåå När jag var barn
Togs julpyntet fram DAN före
Som så mycket annat..skulle inget fuskas fram i förväg
Julen blev som ett evigt väntande..
Där de vuxna stressade och gnodde på för fullt
för att det skulle vara perfekt..så som dom tänkt ut
att julen skulle vara
ALLT skedde på de vuxnas villkor
Med tanke på barnen förstås
Och sett ur den tidens sedvänjor och synvinklar

Men man hann inte med julen på nåt vis..förän den var över
Så därför börjar jag i advent..att i långsam takt
möta upp julen..för att låta den hinna med
att ta plats i min kropp och sinne
Det blir som ett kreativt möte varje dag
när jag får möta julen i dörren

och låta den värma upp mina sinnen och minnen
För JULKÄNSLAN för mig är allt det roliga FÖRE
Som ger själva julafton ett lugnets stilla glädje
Diggar INTE när stressen ligger an..
Den som själva JULEN inte lägger över på oss
Utan vi själva..som mer eller mindre medvetet
utifrån tänkta krav och upphaussad marknad
låter den få ta plats
Stressar vi..hinner vi inte med att tänka så mycke'
och skulle vi göra det..tänka efter.. bleve vi inga bra JULKÖPARE
Så det gäller att ta..ha "kontrollen" i sin egen hand
Men lätt är det INTE..att hålla emot..jul-trycket'
Men det går lättare och bättre efter hand

Så lite toner på det..för JULEN och för ER
Ha re bäst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar