fredag 1 mars 2013

DET SVÅRFÅNGADE


Vet inte varför fjärilen dök upp i mitt sinne
Anar mig till det..men lämnar dom tankarna därhän
Och fyller istället på med fjärilens SYMBOLIK
Som...
Grekisk:Odödlighet;själen
Inom den grekiska konsten avbildas Psyke ofta som en fjäril.
(lika skör kanske..lika vacker)
Keltisk:Själen;elden
KInesisk Odödlighet;långvarig ledighet;glädje
Tillsammans med krysantemum symboliserar fjärilen
Skönhet på gamla dagar
(det tror jag.. är den skönheten..som man lär sig SE
åxå i det enkla självklara.. det så kallade "vardagsnära")
Med plommonblom är den sinnebilden för långt liv
Symboler är bra att kunna ta till
När det svårfångade "vackra" inte finns några ord till
Symboliken har jag hittat i J.C.Coopers uppslagsbok om symboler

Hoppas ni ALLA får en "vacker" helg

4 kommentarer:

  1. Symboler säger mer än man tror!
    Jag tackar för dina tankar och ditt hjärta -de värmer.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Hejsan vännen!
    Jag tittar in och önskar dig en underbar helg full av vårtecken.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. GOD morgon Christina..TACK själv.. för DITT välvilliga hjärta Hoppas du får en helg som tar VÄL hand om dig Kram

    SvaraRadera
  4. GOD morgon Ann Marie
    Detsamma önskar jag DIG/er ..Varän ni nu är..Av era bilder att döma på era bloggar SÅ är ni på energiuppladdande platser med storslaget synintag KRAM

    SvaraRadera