lördag 20 juni 2015

I TANKAR OM GÅRDAGEN på MIDSOMMARDAGEN

Midsommarafton var som midsomrarna.. som jag minns från förr
Det vill säga varm och full med mygg och knott
En riktig sommarvärme dök upp igår och höll i sig
hela dagen och kvällen

Då hörde jag det där envetet surrande ljudet igen
Ett ljud som låter som ettriga bin..kraftigt uppförstorat
Som visade sig komma från två vattenfallskillar
Som rensade under ledningen..
Även på självaste midsommarafton var dom igång relativt tidigt
Så jag drog iväg med kameran i högsta hugg mot ljudet
Som nu kom bara en bit från där jag bor..snett bakom huset

Så det blev en liten trevlig pratstund

Då jag fick plocka fram mitt engelska minneslexikon..
som blivit ganska ringrostigt.. då det inte varit i bruk på länge
Men det funkade..för jag kunde göra mig förstådd

Tänkte på det när jag hörde dom..

att min hyresvärds framfart med sågen ..
låter som minst två motorsågar som är igång
Tror aldrig jag hört någon som är snabbare med sågen än han
Och då var dessa morgontidiga killar väldigt snabba
Han har väl mångårig rutin i skogen ..med sin motorsåg

I byn sjuder det nu av liv och ljud..ett annat än det brukar
För människor har kommit till sina stugor och hus
för att fira midsommaren
Och vad kan man göra det mer trivsamt...
Än på landet med en prunkande skog och en sjö i blickpunkten

Så midsommardagen som är här.. både SER och känns lika lovande ut som gårdagens
kl3 i natt
Härifrån skogen önskar vi er alla en toppendag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar