lördag 26 september 2015

HÖSTENS NEGATIVA SIDA

Morgonen visade upp sig från sin allra bästa sida
när jag klev ut genom dörren för att möta upp den
Stjärnorna lyste i den mörka morgonen från en klar himmel

MEN nu börjas det som jag INTE längtar efter..minusgraderna
För en tunn ishinna hade lagt sig över vattnet i baljan nere i hagen


Och gräset var vittoppat av den kyliga natten
Det bekymrar mig inte
Men de tankar och känslor som väcktes upp när jag såg isen
påminde mig om de två senaste åren och vad som komma skall
Då jag fått bevittna och påtagligt fått erfara isens frihetsberövande
-för både folk och fä
DET bekymrar mig..
NÄR de blöta vägbanorna blir till IS

Tankarna faller då på att jag själv denna höst och vinter
kommer att måst..någon gång då och då ta mig till Umeå
i en TID som inte alltid bjuder på säker framfart.. så gruvar jag lite
Jag älskar hösten med alla sina färger
Den klara luften och frånvaron av de bitska
Och som idag

Då solen lyste från en klarblå himmel i stillhetens skog

Men det omkastande och isiga väglaget DET drar jag inte jämt med
Med tankar på det..är det den enda gång som det känns jobbigt
Att bo så långt bort från Umeå

För ett är då HELT säkert..
Och det är..att man aldrig helt säkert vet ..vad för väder det kommer att bli
Men liten,ynklig och lite småskraj känner jag mig
NÄR jag tänker på HUR vägen kan bli
och att jag måste ge mig iväg ut på den..oavsett underlaget

Härifrån skogen önskar vi er alla en underbar Lördag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar