söndag 13 mars 2016

EN SVETTIG och BEHAGLIG LÖRDAG

Igår kl 1 gick den årliga semelträffen av stapeln uppe i Malbergsstugan
Men INNAN dess hann jag träffa en kvinna
som frågade mig om det var OK att parkera bilen där hon ställt den
jag svarade att det var ok...
för att människorna som skulle in efter skogsvägen
-till semlorna..kunde ju ta sig förbi
När hon hörde att det skulle bli semelträff reagerade hon
och frågade vilken tid..vilket jag upplyste henne om

Då visade det sig att det skulle flyttas en massa renar förbi vid den tiden
Renar som inte gillar att gå förbi OM skotrar,bilar och mycket folk
står i vägen..så hon ringde några samtal..
Men det lät som om dom skulle fullfölja renflytten förbi stugan och över sjön ändå
Då dom som hade bilar
skulle lämnade dom nere vid huvudvägen och gå upp till skogsstugan
och skotrarna skulle ställdas på sidan
För att renarna inte skulle bli skrämda och vika av på sin färd ner mot sjön
Dit jag skyndsamt tog mig..för det ville jag ju inte missa
Den FANTASTISKA syn som det skulle bli att få se och fota
när hopen av renar dök upp borta vid skogskanten för att ta sig över sjön



Så jag väntade och väntande och väntade ..

I sällskap med den varma solen och den vackra utsikten
och några skotrar som dök upp..som jag först trodde var renflyttarna

Då fick jag höra att vandringen blivit uppskjuten ett par timmar

Så jag iväg.. FÖRST till hästarna för en högiva

SEN vidare till Malbergsstugan,semlorna och alla trevliga människor där


För en timma skulle jag hinna med att umgås och äta en semla
Kaffet bjöd Sonja mig på..för det hade jag inte hunnit med att fixa..Tack



innan jag återvände till min utkikspost nere vid sjön
För de ville jag inte missa...det jag förstod skulle bli en häftig upplevelse
Det var plusgrader ute..
så i mina snabba promenader till och från sjön hann jag bli rejält svettig
MEN då fick jag veta att renarna troligast valt en annan väg
Så jag la iväg bort DIT där kvinnan var efter skogsvägen för att fråga
Och fick veta att renarna NOG skulle ta vägen över skogen bortanför "Sörens"hus
Fast det bor andra människor där nu..säger man det ändå
Men inga renar kom..och då jag varit borta tillräckligt länge
ur hundarnas synpunkt...
vände jag sparken och for hem till dom
Liiite besviken..över att det inte blev något av det jag sett fram emot
En besvikelse som mildrats av mötet med alla människorna uppe vid M.stugan
OCH INTE att förglömma de GODA semlorna
Samt den trevliga kvinnan som jag hade en pratstund med
Hon som satt upp de svarta sopsäckarna..för renarna..dit dom inte skulle gå
Så DAGEN gav mig en STOR påfyllning av välbehag
som åxå solen bidrog med... DEN KÄNSLAN
Bilderna på renarna tog jag ifjol...vid samma härliga väderlek som rådde igår

Härifrån skogen önskar vi er alla en BEHAGLIG Söndag

Grattis Frans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar