tisdag 29 mars 2016

På tal om ljuspunkter ... i ljuset av MINNENAS KVÄLLSÅNGER

När gänget var här i påskhelgen
Kom vi att minnas kvällssångerna
Dom som gått i arv generation efter generation
Dom som min mormor och mammas sjöng för oss
-var ju väldigt sorgliga och vemodiga
Hur vi kunde gilla dom ..

Vi kom fram till att det var nog den tid man fick tillsammans
som i mitt fall
När min mamma och mormor sjöng med trygghetens lite saktmodiga och som mormor..skrovliga röst
Om Martyren,I en sal på lasarettet.I låga Ryttartorpet .I en djup oändlig skog
Den tidsandans sånger
Att det egentligen INTE spelade så stor roll vad som sjöngs
Även om dessa sorgsna låtar åxå kunde släppa fram de frigörande tårarna
Dom som hållits tillbaka och som nu gavs ett fritt och tillåtande"spelrum"

Vi pratade om när jag sjöng..I en djup oändlig skog
och så i låga Ryttartorpet..dom två andra sjöng jag inte
OCH om hur jag ändrade från gång till gång textens innehåll
DET mindes dom skrattandes..precis HUR det var
Att då ,när och där jag hittade på egna ord...där jag tyckte det behövdes
eller INTE mindes ursprungstexten
Ibland tog originaltexten emot att sjunga på vissa ställen
och då ändrade jag i den och tillsatte några fler ljuspunkter
Men som sagt...det VAR och ÄR den där mysiga närheten som betyder MEST
att få ha en vuxen NÄRA sig..när man skall sova
Det är det som är så mysigt,skönt och tryggt
Än idag gillar jag om någon sjunger eller läser för mig
Då kommer dom där mysiga och avslappnande känslorna över mig igen..TRYGGHETSKÄNSLORNA
Att sjunga kvällssånger är nog mer betydelsefullt än man tror
Ett vet jag då helt säkert..
Och det är ..att det spelar INGEN roll vad för typ att sångröst du har
För det är INTE i den det sitter..

Härifrån skogen önskar vi er alla en skön Onsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar