onsdag 9 mars 2016

VAD SÄGER MAN?

Igår var det en prövningarnas dag...
En sån där dag som kommer med lärdomar ..men åxå med en glädjens gåva
Så här var det
Skulle åter igen på ett tandläkarbesök i Umeå kl kvart över 8
En tid som hetsar på morgonen,mig och sysslorna
Men denna morgon hade jag ett bekymmer mindre
För min yngsta dotter är här..hon som skadat sitt knä
Så hundarna sällskapstillsyn var ordnad...
Hade knutit linor nere vid utetrappan
För att hon bara skulle behöva öppna dörren och koppla dom vid linan
som var lång..så dom kunde uträtta det dom behövde
Då hon på inga villkor får/fick utsätta sitt knä för några risker
Som det skulle innebära att hoppa på kryckor med hundarna i koppel

Jaha det var ju bra..
med allt det som var fixat och så med ett kraftfullt förmaningstal
till min dotter...
klev jag ut genom ytterdörren för att starta bilen och ge mig iväg

Underlaget bestod av blötsnö..då det hade snöat under natten

VAD gör jag..joo i min oförmåga att vrida på nacken fullt ut..
vilket hindrar mitt seende ur en viss vinkel..så jag kör fast
Det var till att skotta och hämta gummimattorna för att lägga under 2 av däcken
Kom en bit..fastnade igen..
i kamp med tiden ...som blev allt mindre
och svetten som blev allt ymnigare ..av allt skottande med tidspressens pålaga
då jag måste hinna till bussavgången kl halv sju från Bjurholm.. 4 mil bort
Började jag inse att jag behövde HJÄLP
Om jag inte skulle missa bussen och dagens tandläkarbesök
FÖR att köra ända in till Umeå...var över min förmåga denna dag

Vill inte ringa och väcka folk i tidig morgontimma..

men min hyresvärd brukar dock vakna tidigt
Kanske inte så tidigt..men jag hade inget val som jag såg det
OM jag skulle hinna med bussen

Han kom och drog upp bilen med traktorn..men då var tidsfristen ute
och jag insåg att det var kört med att hinna till tandläkaren
Och då jag går hos en studenttandläkaren..är deras scheman väldigt statiska
Så det är inte helt enkelt att byta och få en annan tid

Vad händer..joo då erbjuder sig min hyresvärd att köra mig till tåget i Vännäs
För dit skulle jag nog hinna
Att vila på gasen var inte att tänka på..men han är en skicklig förare
som anpassade farten efter rådande väg och dess underlag
Så rädd var jag inte det minsta
Tryggt kom jag fram till tåget SOM JAG HANN MED
Och i TID var jag hos tandläkaren..för de efterlängtade kronorna
För det där med tänder HAR en STOR betydelse..ur MÅNGA synvinklar
Ju närmare målet jag kommer..ATT BLI FÄRDIGBEHANDLAD ..
dess lyckligt friare känner jag mig
Så HUR kan man säga TACK..med alla dom känslor man har
Inför den generositet och det bussiga bistånd som min hyresvärd gav mig
Går inte att uttrycka med ord
Det får bli ett HJÄRTINNERLIGT TACK..för din hjälp i nöden
Det var ju inte allt för länge sedan,som han hjälpte min son

Sens lärdomen då...men vetskap om mitt nackläge
och om tidens ibland otålighet
Borde jag ha tänkt på ...att SE TILL..redan kvällen INNAN
Att min bil var backad och klar..i framåtgående riktning inför morgondagen
Den lärdomen borde ha varit inpräntad sen förra gångens fastkörning
DÅ jag klarade att ta mig loss själv..men då var tiden på min sida

Härifrån skogen önskar jag er alla en insiktsfull och harmonisk dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar