fredag 19 maj 2017

ETT MÖTE MED EN VACKER NATUR OCH MÄNNISKOR på KRETA

Kan INTE bärga mig längre..
Fast jag INTE ÄN kan lägga ut mina tagna bilder ..
(MEN NU KAN JAG)
Så måste jag bara få börja pysa ut lite..om min resa till Kreta

Flygturen till och från Kreta.. blev en positiv överraskning
Så och Kreta

Inte för att jag i förväg gjort mig någon större föreställning
OM hur det skulle vara och se ut där

Eller HUR trevliga alla människor vi träffade på var..även en och annan Svensk
En ganska otypisk sån :)


Och s¨å allt det vi träffade på och utforskade
Landande inom mig som mjukt bevarande skatter

För människorna vi träffade där var vänliga,flexibla,tillmötesgående och öppna
Som min yngsta dotter som är vegan..hade inga svårigheter att få ändrat
och få den mat hon ville ha..
Det var den första POSITIVA iakttagelsen
Den att få uppleva deras vänliga och naturliga bemötande
Det var det första EFTER flyget som mjuklandade inom mig ..mötet med människorna

Det andra var hotellet ATRION och polen där som jag simmade i varje morgon
Det var något jag bestämt mig för långt innan resan
Där simmade jag utom dom 2 gångerna vi drog iväg på de längre äventyren upp i bergen

För DET var riktiga äventyr det
att färdas på de kurviga,smala och snirkliga bergsvägarna
Vars utsikt var helt hänförande
MEN som åxå fick mig att ibland hålla andan och blunda
För det var nästan FÖR häftigt..

Efter vägarna där och upp efter bergsväggarna klättrade det getter
Hur i fridens namn dom klarade av att med sina klövar och tyngden i sin kroppar
hålla sig fast och inte trilla ner i branterna
var otroligt att se

Sen så klart så har jag alltid drömt om att få se apelsiner,citroner växa på träden och olivlundar
och det fick jag..

Havet var salt och otroligt magnifikt..och bara några steg från vårt hotell

Barer,restauranger,tavernor och butiker som kantade hotell och havs stråken
var öppna till sent på kvällarna
Och inga påstridiga försäljare träffade vi på
Utan vi kunde lugnt gå omkring och titta utan att bli påhoppade

En annan minnesvärd upplevelse var "ärligheten"
Inget fusk,mygel eller "brottslighet stötte vi på
Som när vi hyrt vår bil och lämnade igen den efter två dagar..
DÅ skulle vi bara lämna bilen olåst på gatan och nyckel på ett ställe i bilen..det ni

Så Kreta ..NÄRA CHANIA där vi höll till..
var en fin upplevelse på MÅNGA sätt och vis
Och att åka tillbaka för att åter få träffa människorna där
och att utforska ALLT vi inte hann med DET ser jag fram emot
Jag som sagt att ALDRIG mer åker jag utomlands
Efter min första resa DEN till Bulgarien..där flygturen hem vart en pärs
Och vistelsen där i en "kokhet" värme..en värme dom inte haft på hundra år
Som naturligtvis skulle dyka upp DÅ..när den ovane resenären jag
skulle göra min FÖRSTA resa utomlands

Vi som åkte dit ..för att dom skulle ha en värme där som en svensk sommar
sas det..
MEN 45 grader var det som möttes oss vid landningen
Och värmen höll i sig ..veckan vi var där
Det var som syrebrist och ingenstans att gå för att få svalka

Så nu ville mina barn GE mig en annan upplevelse..en positiv
OCH det var precis vad jag fick
En helt underbar upplevelse som gett mig en längtan tillbaka
Det är jag glad över...

Hit till Elafonissi åkte vi en dag ..

till den rosa sanden..fast den var inte såå rosa om på reklambilderna men vacker ändå

Och JUST här ..där tidvattnet dragit sig tillbaka och gjort det möjligt att vada ut till småöarna

DÄR och DÅ friade Jonas till min dotter :)
Som ni förstår så har jag haft en HELT otrolig vecka på Kreta TILLSAMMANS med gänget
Att få dela upplevelser,tankar och känslor med dom ..OM och ÖVER allt som hänt/hände under vistelsen där

Härifrån skogen önskar jag er ALLA en minnesvärd helg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar