onsdag 3 oktober 2018

EN UPPLYFTANDE DAG I FORNTIDENS SPÅR


Nu tänker jag ta med er på ett äventyr - Förbi Malbergstuga mot Aspsele till
Efter kurviga skogsvägar, som delar på sig här och var-Förbi större och mindre sjöar och tjärnar
ÄR man inte bekant med området eller har GPS är det nog lätt köra vilse
Hade själv turen att få följa med ett trevligt gäng - i en fyrhjulsdriven bil
Rattad av en säker kännare av området -Kjell - följandes forntiden i spåren

ÖNSKASJÖN (Klubbkullen) var målet Där skulle vi stanna och fika

För att sen ta oss vidare till två torp, som låg inne i skogen


Inte på samma plats

Men i en natur som skulle få vem som helst att stanna upp i en förundrans hänförande beundran
Sen tog en annan förundran vid -över hur människor kunde leva här mitt inne i skogen

VAD som förde dom JUST hit


Hur dom fått dit det stora -TROR det är stenblock i granit till husens grund
Ingen EL, inget rinnande vatten, ingen mobiler/telefoner
INGA BEKVÄMLIGHETER som finns idag
ÄNDÅ bodde och levde det människor här
Tänk er bara när det snöade som det gjorde i vintras
Men att få bo här under VÅR/SOMMAR/HÖST månaderna DET skulle jag inte ha det minsta emot
Den rogivande tystnaden UTAN de flesta moderniteterna . Det skulle jag trivas med-MEN inte om vintern
Jag gillar på många olika sätt att vandra i forntidens spår
Att se, försöka förstå och återuppväcka den tidsandan i fantasin
Hur de måste vara att leva FÖR att överleva
Då gällde det att hitta BRA mark och helst nära en sjö för fisket
DÅ fanns INTE som NU SKOGSVÄGAR ÖVERALLT
Om grannarna bodde !-2 km bort var det nära för dom
Det är nyttigt med såna här utflykter
För att inse HUR himla bra vi har det på så många olika sätt
Och att åter igen få se och uppleva den HELT fantastiska naturen som finns RUNT omkring mig
Tack Kjell, Birgitta och Georg för en mycket upplyftande och härlig dag tillsammans med er
I den så strålande dagen med sin GIVANDE natur

Härifrån skogen önskar jag er alla en stimulerande och upplyftande Onsdag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar