tisdag 13 december 2011

EN HÖJDPUNKTENS SANKTA LUCIA


Lucia är en höjdpunkt för mig
FÖR DÅ fär jag ..UTAN dåligt samvete
VÄCKA människor i tidig morgonstund..det är trevligt
Att få göra det EN GÅNG om året..
Sen är dom dessutom så "söta i sina pyjamaser :0)

Men NU var det så här..att några av dom jag tänkte lussa för
Inte kunde äta de traditionella lussebullarna
Och varför skall man det..tänkte jag..köra med samma bullar
Vad göra..jo jag fixar till en NORRLÄNDSK LUSSEKATT
Som många kan äta.. som inte klarar av saffran eller mjölk
Så jag till att blanda havregrädde och hjortronsaft
med lite av ditt och datt i smeten
Istället för russin klämde jag dit hjortron
Sen snurrade jag till bullen som en traditionell lussekatt

Och den gick faktiskt att äta

En mild morgon med snöblandat regn
Gjorde luciasparkturen blöt innifrån av svett
utifrån av blötsnön
Med stallycktan i hand..faten med bullar och pepparkakor
Nerpackade i en korg..drog jag iväg till byn
Några var vakna
Andra tog jag på sängen..
Att fota i mörker med dålig syn..gick inte så bra..
några bilder fick jag dock till

Började hemma hos Sune och Olga


Sen blev det Christina och Jan
Jan som redan var klädd och på VÄG till sina dagssysslor

Fick jag inte det STORA nöjet att väcka
Men väl Christina..


Sen ..var det Götas tur..hade sett att hon var vaken

På förbifärden..men tänkte ta henne på HEMfärden
Som Siv och Kjell..


som jag avslutade med och lyckades "ta på sängen

Känns bra att ha fått gå runt och väcka upp folk
Är det Lucia så är det

Önskar er ALLA en STÖRTSKÖN LUCIA och en HÄRLIG DAG

2 kommentarer:

  1. Det är nog bara lucia som kan få min syster ur sängen så tidigt en decembermorgon:-)
    God Jul önskar Ulrica

    SvaraRadera
  2. God morgon Ulrika..Jaa nu förstår du varför jag gnuggar mina händer i förtjusning.. varje års lucia..då jag får gå runt och väcka upp människor Ingen kan bli arg/sur på en lucia :0) Trevligt att DU tittade förbi..önskar oxå dig en riktigt GOD JUL

    SvaraRadera