måndag 12 december 2011

LITE AV VARJE & LITE TILL


Kylan är på besök..men jag fick en inre inspirationsvärme
Av de vackra morgonljuset,som stjärnor och månen bidrog med

I år skall vi oxå fira julen HEMMA hos min syster
i deras tomtehus
I fjol var jag ju sjuk och kunde därför inte vara med i firandet

Vi blir många, som vanligt,som firar en gammeldags jul

Vi fördelar maten..på oss alla
Att ta med olika julrätter och tillbehör

Julgodis tar vi alla med ..

Min julrätt...som är SILLSALLAD.. har följt mig ända sen jag var barn
Då det blev min lott.. genom min mors översyn
Att lära mig... HUR en sillsallad skall smaka
Så frågar mig någon om receptet
Svarar jag ,som min mor...mormor alltid gjorde
Att jag tar lite av varje och lite mer av det andra
I.. skall vara ..sill,rödbetor kall potatis,äpple,saltgurka
Det är så invant..så jag behöver inte tänka
Och så smakar jag av..för att sen garnera med grädde eller creme frech
Förr gjorde jag köttbullarna oxå
Men dom fixar en systerdotter till numera

Önskar er ALLA en inspirerande MÅNDAG

5 kommentarer:

  1. Hejsan Inger - Sofia.
    Tänk att jag helt har missat att det fanns en blogg här också, men det sägs ju skämtsamt att det första man blir blind på är ögonen.
    Då passar jag på även här att önska dig en trevlig Lucia i morgon.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Hejsan igen Inger-Sofia!
    Ann Marie berättade just för mig att det fanns en blogg till av dig, jag måste också erkänna att jag helt missat det, så kan det gå när inte haspen är på, men nu har jag hittat hit också.
    Ha nu en trevlig Lucia!

    SvaraRadera
  3. HEJ! Det här är som min vardagsblogg om lite datt och datt som händer här i skogen..Utsiktsposten är där jag skriver ..när fingrarna likt en eld brinner och måste få sin " lågas utlevelse..DÅ skriver jag där OM sånt som STARKT berör..och rör om inom mig..Därför blev jag så förvånat glad att ni hittade åt OCH dessutom ..ville följa mig .. i min allvarsblogg OCH dessutom gav mig respons..DET gladde mig oerhört ATT få möten med er.Vill oxå önskar ER en UPPLEVELSERIK och HÄRLIG LUCIA...KRAM

    SvaraRadera
  4. Hej Inger..
    Ja nog misssköter Bore sitt jobb..Han jobbar en liten stund flera veckor försent sen somnar han om..Och ja surare får man väl leta efter..Hoppas bara hans fru sommaren är på bättre humör när hon dyker upp så småningom..

    Lycka till med ditt Lucia firande och hoppas vädret är på din sida..
    Stor kram och ha en härlig Lucia…
    Kram Nicki

    SvaraRadera
  5. Sillsalladen är ju ett måste på julbordet, men när min dotter frågar vad jag ABSOLUT vill ha på julbordet när jag firar julen med dem iår, så är svaret: Jansson ... med köttbullar!! Såååå GOTT!
    Hoppas att du strukit Luciaklänningen!? Själv har jag ett elände att fästa stjärnorna på struten. . men det ska fixa sig, får ta björnklister. Det luktar så gott!
    Fin Lucia!
    Kraam
    /Ingemar

    SvaraRadera